شاید شما هم جسته و گریخته سخنانی درباره نهی از فلسفه خوانی شنیده باشید، از جملات کوچه بازاری که هر حرف پیچیده بی معنایی را حرف فلسفی می خوانند تا شبهات استخوان داری که ممکن است هر مبتدیای را از آموختن فلسفه پشیمان کند، برخی اصل امکان شناخت را منکر میشوند و برخی با اذعان به امکان شناخت و فکر، با دلایلی از خود عقل به مخالفت با فلسفیدن برمیخیزند.
کتاب بررسی فقهی تعلیم و تعلم فلسفه، نوشته آیت الله اعرافی از منظری فقهی، به بحث فلسفه ورزی و فلسفه آموزی نظر افکنده و دیدگاههای مخالفین و موافقین را با روش فقهی بررسی نموده و نیز به این پرسش میپردازد که اساساً تأملات عقلانی و نظری و روش قیاسی، خارج از محدوده فلسفههای موجود، چه حکمی از احکام پنجگانه فقهی را دارد؟
محور بحث استاد امینی خواه در این دوره، این کتاب است.گرچه به فراخور بحث مثالهایی به روز و کاربردی نیز در دوره گنجانیده شده است.
در این دوره علاوه بر شناخت جریانهای درون دینی و برون دینی موافق و مخالف فلسفه و دلایل آنها و نقد این ادله، به مواردی از کاربرد فلسفه در علم کلام نیز پرداخته شده است.
با توجه به آنچه گفته شد، و با توجه به دانش اولیه ای که برای فهم برخی مباحث این دوره لازم است، می توان این دوره را برای تمامی افراد 15 سال به بالا که تحصیلاتشان متوسطه دوم و بالاتر است توصیه نمود،گرچه ضرورت این دوره برای طلاب و دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سایرین است.
نفرات برتر