در هجدهمین جلسه از دوره «مدخل علم کلام»، استاد با روایتی نقادانه و تجربهمحور، به بازخوانی مسیر آموزش علوم عقلی در حوزه میپردازد. از آسیبهای آغاز تعلیم با منطق و فلسفه برای ذهنهای ناپخته، تا پیشنهاد مسیر جایگزینی چون تمرکز بر مغالطات و ترکیب روشهای برهانی با محکمات دینی، این جلسه به سیر تربیت متفکر متعهد میپردازد. همچنین با تحلیل تجربه زیسته در پاسخگویی به شبهات اعتقادی، نقش علم کلام در تبیین حکیمانه، زنده و ترکیبی معارف دین برجسته میشود. استاد با اشاره به تجربه آیتالله مصباح در «آذرخش کربلا»، از مدل ارائه معارف کلامی در پاسخگویی مؤثر به مسائل روز سخن میگوی