مدخل علم کلام

بازگشت به اصل؛ تقلید در عقیده، فقه‌زدگی حوزه و احیای رسالت کلام

توضیحات
در بیست‌ودومین جلسه از دوره «مدخل علم کلام»، استاد با نقد فقه‌محوری مسلط بر حوزه‌های علمیه، خواستار بازتعریف جایگاه علم کلام به‌عنوان «مادر علوم دینی» می‌شود. این جلسه با طرح مسئله‌ی مهم «تقلید در اصول دین» آغاز شده و با بررسی آثار فیض کاشانی و علامه طباطبایی، بر ظرفیت‌های موجود در متون کهن برای احیای گفتمان اعتقادی تأکید می‌ورزد. استاد با دعوت به بازخوانی واژگان بنیادین چون «عقیده»، «تقلید» و «اجتهاد»، به ضرورت طراحی رساله عملیه کلامی، تفکیک دقیق فقه و کلام، و جایگزینی متون اصیل اعتقادی با کتاب‌های فعلی آموزشی حوزه اشاره می‌کند. در ادامه نیز تحلیل محتوایی دو مقاله از آقای آل‌رازی درباره «اصول دین، تقلید و اجتهاد» به‌عنوان متن درسی محور بحث قرار می‌گیرد.

بازنگری در مبانی کلام شیعی؛ از ترجمه المیزان تا نقد پیش‌فرض‌ها

۱۳ : ۴۹

روش‌شناسی فهم دین؛ از ظواهر قرآن تا پیش‌فرض‌های کلامی

۱ : ۳۸

توحید در قرآن و چیستی علم کلام؛ از فلسفه کلام تا بحران روش در حوزه

۲ : ۳۹

نسبت علم کلام با دیگر علوم؛ از بدیهیات فلسفی تا مبانی تفسیری

۲ : ۳۹

چیستی و شاکله علم کلام؛ مبادی، موضوع و نسبت با سایر علوم

۲۶ : ۴۵

بحران روش در علم کلام؛ از تقلید اعتقادی تا بازگشت به قرآن

۴۰ : ۴۵

بازاندیشی در منابع، روش و مسئله تقلید در علم کلام

۲۷ : ۴۴

زبان دین و بحران فهم عرفی؛ از تقلید در اعتقادات تا مرزهای لسان قرآن

۵۳ : ۴۲

علم کلام و پاسخ به نیاز کشف حقیقت؛ بازتعریف غایت علم و نقش آن در حیات انسانی

۷ : ۴۰

کلام به مثابه علم رفتارهای باطنی؛ از فعل جوانحی تا اجتهاد در اعتقادات

۳۰ : ۳۹

علم کلام و بحران نظام‌مندی علوم؛ از نسبت با قرآن تا تولید علم دینی

۳۴ : ۲۹

علم کلام، علم مادر؛ بازتعریف نظام علوم بر مدار توحید و انسان

۱۲ : ۲۹

بازسازی هندسه علوم اسلامی؛ از توحید تا علم کلام زاینده

۲۶ : ۲۹

از حقیقت تا اعتبار؛ نسبت کلام با تشریع، تکوین و اختیار انسان

۴۴ : ۳۹

علم کلام و مرجعیت قرآن؛ از عقل پیشینی تا تکالیف قلبی

۴۷ : ۳۷

علم کلام و هندسه توحیدی تولید علم؛ از رسانه تا معرفت‌شناسی

۱۳ : ۳۴

آموزش از مسیر مسئله؛ کلام، فهم متن و بحران روش در حوزه

۵۲ : ۲۹

کدام عقلانیت؟ بازاندیشی در تربیت فکری، روش تعلیم، و جایگاه علم کلام

۱۵ : ۳۰

عمل جوانحی و احکام درونی؛ از فلسفه‌خوانی تا تربیت اخلاقی توحیدی

۰ : ۲۸

توحید، تربیت و اصلاح اخلاق؛ از اعمال جوانحی تا پیوند گمشده فقه و کلام

۵۴ : ۲۶

احکام افعال جوانحی؛ بازسازی پیوند فراموش‌شده فقه، کلام و اخلاق

۲۹ : ۳۱

بازگشت به اصل؛ تقلید در عقیده، فقه‌زدگی حوزه و احیای رسالت کلام

۵۰ : ۲۴

ایمان یا تقلید؟ بازخوانی معیارهای اعتقاد، نقد فقه‌زدگی، و احیای هندسه علم کلام

۲۰ : ۲۸

مسئله اعتقادی چیست؟ از علم تا ایمان، از اعتقاد تا تدیّن

۵۶ : ۲۹

ملاک اعتقادی بودن مسائل کلامی

۱۲ : ۴۴

معنای دقیق تقلید در اصول دین

۵۷ : ۴۴

از تصدیق علمی تا عمل جوانحی

۳۳ : ۳۹

از علم تا اعتقاد: تحلیل نهایی نسبت تصدیق، ایمان و تقیه

۳۰ : ۳۳