غرب شناسی

غرب شناسی

در این دوره، با جریان‌های فکری، نظام‌های اقتصادی، رویدادهای تاریخی و تحولات تمدنی غرب از یونان باستان و روم تا مدرنیسم و پست‌مدرنیسم آشنا می‌شوید. 

از افلاطون و ارسطو تا ظهور لیبرالیسم، سوسیالیسم و تأثیرات جهانی غرب، این دوره مسیر رشد و تغییرات تمدن غرب را با نگاهی تحلیلی بررسی می‌کند.  

سرفصل‌های دوره:

۱. بنیان‌های تمدن غرب | از اسطوره تا فلسفه

- شکل‌گیری تمدن در یونان و روم | نقش افلاطون، ارسطو و سنت‌های فکری باستان  

۲. قرون وسطی و دوران کلیسا | از فئودالیسم تا رنسانس

- ساختارهای اجتماعی و دینی | تأثیر کلیسا بر سیاست و علم | شکوفایی رنسانس و مسیر به‌سوی مدرنیته  

۳. روشنگری و انقلاب صنعتی | آغاز مدرنیته و سرمایه‌داری

- دکارت، کانت و انقلاب علمی | تأثیر انقلاب صنعتی بر جوامع غربی | اقتصاد آزاد و نقش آدام اسمیت  

۴. مکاتب فکری و اقتصادی مدرن | ظهور لیبرالیسم و سوسیالیسم

- نظریه‌های سرمایه‌داری و رقابت اقتصادی | تحلیل تفکرات مارکس و تأثیر ایده‌های سوسیالیستی  

۵. جنگ‌های جهانی و نظم نوین جهانی

- پیامدهای جنگ‌های جهانی بر سیاست و اقتصاد | فروپاشی استعمار | ظهور ایالات متحده به‌عنوان ابرقدرت  

۶. پست‌مدرنیسم و بحران‌های دنیای معاصر

- نهیلیسم، شک‌گرایی و نقد مدرنیته | تأثیر رسانه و تکنولوژی بر فرهنگ و هویت غربی  

این دوره چه کمکی به شما می‌کند؟

- شناخت تحولات تاریخی، فلسفی و اقتصادی تمدن غرب
- تحلیل تأثیر اندیشه‌های غربی بر سیاست، اقتصاد و فرهنگ جهان
- بررسی رابطه تمدن غرب با سایر تمدن‌ها، از جمله تمدن اسلامی
- درک چالش‌های مدرن غرب، از سرمایه‌داری تا بحران‌های هویتی

این دوره مناسب چه کسانی است؟

- دانشجویان و پژوهشگران علوم انسانی، تاریخ و فلسفه
- علاقه‌مندان به مطالعات تمدنی و فرهنگی
- تحلیلگران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی
- فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و حوزه اندیشه
- هر کسی که به دنبال درکی عمیق از تمدن غرب و تأثیر آن بر جهان است.

چرا این دوره را انتخاب کنیم؟

نگاه جامع و تحلیلی | از تاریخ تا فلسفه، سیاست و اقتصاد غرب  
مباحث کاربردی و به‌روز | بررسی تأثیر تمدن غرب بر تحولات جهانی  
رویکرد مقایسه‌ای | بررسی تمدن غرب در قیاس با سایر تمدن‌ها  
تحلیل انتقادی و چالشی | نقد و بررسی مبانی فکری و اجتماعی غرب

تمدن غرب چگونه از فلسفه یونان به دنیای سرمایه‌داری و پست‌مدرنیسم رسید؟

اگر به دنبال شناخت ریشه‌های فکری، اجتماعی و تمدنی غرب هستید، این دوره فرصتی استثنایی برای شماست.

اطلاعات

حجت‌الاسلام امین‌جواهری

حجت‌الاسلام امین‌جواهری

سید مجتبی امین جواهری
۶ : ۱۸ : ۳۱
ساعت
۹۸
دانشجو
۴۰
جلسه
( نفر۰ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:

نفرات برتر

...محمد سیف
( ۹ ۰ )
...مریم ابرا
( ۶ ۰ )
...علی انگال
( ۴ ۰ )
عباس محمدی
( ۴ ۰ )
...,سید محمد
( ۳ ۰ )

ضرورت غرب‌شناسی
(رایگان)

۵۸ : ۴۶

نسبت دانش و قدرت در تمدن غرب

۱۳ : ۵۶

جهان‌بینی و ایدئولوژی در غرب

۹ : ۴۶

تاریخ تمدن غرب – دوران باستان

۳۳ : ۴۶

تاریخ تمدن غرب – قرون وسطی

۱۹ : ۴۸

رنسانس و آغاز مدرنیته

۵۹ : ۴۷

انقلاب علمی و دگرگونی‌های فکری در غرب

۱۸ : ۴۸

فلسفه سیاسی مدرن و شکل‌گیری لیبرالیسم

۹ : ۵۶

مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غرب

۲۵ : ۴۰

غرب امروز و چالش‌های مدرنیته

۲۵ : ۵۰

مقدمه‌ای بر عصر روشنگری و رنسانس

۱۰ : ۴۸

کلیسا و زمینه‌های شکل‌گیری رنسانس

۴۷ : ۳۰

ظهور رنسانس و تغییرات بنیادی در تفکر غرب

۱۳ : ۴۶

انقلاب فکری دکارت و آغاز مدرنیته

۵۳ : ۴۹

از دکارت تا هیوم؛ تغییر مسیر فلسفه غرب

۴۳ : ۵۰

تجربه‌گرایی و شکل‌گیری معرفت در فلسفه غرب

۵۱ : ۳۹

فلسفه کانت و چالش‌های شناخت در غرب

۳۴ : ۴۳

شکل‌گیری ایده‌آلیسم آلمانی و تأثیر آن بر تفکر مدرن

۲ : ۵۲

پست‌مدرنیسم و چالش‌های مدرنیته

۵ : ۴۰

پایان مدرنیته و آغاز بحران‌های فکری در غرب

۹ : ۳۶

فلسفه کانت و تحول در شناخت

۳۸ : ۴۱

بررسی دقیق نظریه شناخت کانت

۳۸ : ۴۷

تأثیر کانت بر فلسفه مدرن

۳ : ۵۳

نزاع فلسفه و الهیات در غرب

۱۸ : ۴۸

فلسفه اخلاق کانت و تأثیر آن

۴۱ : ۴۱

تأثیر فلسفه بر سیاست و جامعه

۲۳ : ۴۵

نسبت میان فلسفه و سیاست در اندیشه کانت

۵۰ : ۵۱

ظهور لیبرالیسم کلاسیک

۴ : ۴۲

هگل و فلسفه تاریخ

۳۴ : ۳۸

پایان ارسطوگرایی و شکل‌گیری مدرنیسم

۵ : ۴۸

نقش آمریکا در نظم نوین جهانی

۴۵ : ۴۷

فلسفه تاریخ و تأثیر آن بر جوامع

۵ : ۴۰

ایده‌آلیسم و ماتریالیسم؛ دو جهان‌بینی متضاد

۵۳ : ۵۴

نقش امپراطوری عثمانی در شکل‌گیری خاورمیانه مدرن

۵۹ : ۵۴

جریان‌های مذهبی و ایدئولوژیک در جهان اسلام

۸ : ۵۰

فلسفه تاریخ و سیر تحول اندیشه غربی

۲۳ : ۴۶

ماتریالیسم تاریخی و تکامل جامعه

۴۶ : ۴۵

گذار از فئودالیسم به سرمایه‌داری

۱۸ : ۵۸

تحولات سیاسی و اقتصادی ترکیه

۴۵ : ۵۴

مدرنیته، پست‌مدرنیسم و بحران معنا

۵۵ : ۴۱