دوره «کار باید تشکیلاتی باشد» با ترسیم پنج نوع هویت انسانی آغاز میشود و مخاطب را با جایگاه ویژهی «هویت اجتماعی/تشکیلاتی» آشنا میسازد؛ نقطهای که نقشآفرینی تاریخی انسان در آن ممکن میگردد. این دوره، با رجوع به آیات قرآن کریم و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضرورت وجود تشکیلات را تبیین میکند. همچنین ضمن بررسی فواید کار گروهی و ویژگیهای یک تشکیلات موفق، راهکارهایی برای مقابله با آسیبهایی نظیر بستهفکری، خستگی، نفوذ، توقف و رقابت نادرست ارائه میدهد. در ادامه، وظایف مدیر و اعضای یک تشکیلات به تفصیل بیان میشود و نمونههایی موفق مانند جهاد سازندگی، بسیج، پژوهشگاه رویان و حزب جمهوری اسلامی معرفی میگردد. هدف اصلی دوره آن است که مخاطب بتواند بر پایه ایمان، علم و روحیه جهادی، گروهی اثربخش تأسیس کند که در مسیر ظهور، نقشآفرین باشد.
این دوره به صورت تحلیلی و با استفاده از تجارب موفق انقلاب اسلامی، مخاطبان را در راهاندازی و ارتقاء یک گروه دینی-فرهنگی یا جهادی یاری میدهد. ترکیب آموزههای قرآنی، رهنمودهای رهبری و تحلیل علمی از ساختار تشکیلاتی، محتوای این دوره را به بستری برای یادگیری عملی تبدیل کرده است. شرکتکنندگان با شناخت ابعاد هویت جمعی، میآموزند چگونه از ظرفیت کار تیمی بهره ببرند و با استفاده از اصول مدیریت اسلامی، تشکیلاتی مقاوم، اخلاقمحور و اثربخش ایجاد نمایند.
این دوره میکوشد تا پاسخی عمیق و مستند به نیاز فعالان فرهنگی، اجتماعی و جهادی برای ساماندهی فعالیتهای جمعی ارائه دهد. از جمله این نیازها میتوان به کمبود الگو در مدیریت تشکیلاتی، ناآشنایی با آفات فعالیت گروهی، ضعف در ایجاد روحیه جمعی مبتنی بر ایمان، و دغدغه برای اثرگذاری در مسیر تمدن اسلامی اشاره کرد. محتوای دوره با رویکردی مسئلهمحور تدوین شده و با بهرهگیری از تجارب تشکلهای انقلابی، به فعالان نشان میدهد چگونه با ابزار ایمان، علم و جهاد میتوان بنایی مستحکم بنا کرد که در برابر بحرانها پایداری داشته باشد و رشد کند.
مدیران و فعالانی که در هیئتها، مساجد، مؤسسات فرهنگی یا گروههای جهادی مشغول به فعالیت هستند.
طلاب و دانشجویانی که مسئولیت ادارهی حلقههای معرفتی، کانونها یا تشکلهای دانشگاهی را برعهده دارند.
اعضای گروههای مردمنهاد که مایلاند از فعالیت فردی به کار گروهی و تشکیلاتی گام بردارند.
در پایان این دوره، مخاطب به شناختی دقیق از چیستی تشکیلات، ضرورت آن و آسیبشناسی فعالیتهای گروهی دست خواهد یافت. او مهارتهایی چون تشکیل و مدیریت یک گروه کوچک، مقابله با آفات داخلی، ارتقاء سطح تعامل و صبر جمعی، و حفظ روحیه جهادی را به دست میآورد. همچنین الگوهایی عملی و بومی از نمونههای موفق انقلاب اسلامی در ذهن او نقش میبندد که قابل تطبیق با شرایط فعلی گروه یا مؤسسهی او هستند. نگرش وی نسبت به کار جمعی تعمیق یافته و انگیزهای نو برای ساختن آیندهای تمدنی در او شکل میگیرد.
پنج هویت انسانها و نقش هویت اجتماعی
تشکیلات چیست و چرا باید سازماندهی کنیم؟ (از منظر رهبر انقلاب)
هشت فایدهی کار تیمی و چگونگی افزایش تحمل و همکاری
۱۷ ویژگی یک تشکیلات عالی در انقلاب اسلامی؛ از مدیریت قوی تا روحیهی جهادی
مشکلات تشکیلات: بستهفکری، خستگی، نفوذ، توقف و رقابت نادرست
وظایف مدیر نسبت به تشکیلات، اعضا و خودش
وظایف اعضا و راههای تقویت باورها و تقوای گروهی
گروههای موفق: جهاد سازندگی، بسیج، پژوهشگاه رویان، حزب جمهوری اسلامی
رویکرد این دوره مبتنی بر تلفیق آموزههای قرآنی، بیانات رهبر انقلاب و تجربههای موفق داخلی است. ساختار جلسات با تمرینهای گروهی و تمرکز بر ۱۷ ویژگی مدیریت اسلامی، فرصتی را فراهم میآورد تا مخاطب نهفقط از لحاظ دانشی، بلکه از نظر مهارتی و نگرشی نیز رشد یابد. نمونههای عملی همچون رویان، بسیج و جهاد سازندگی، محتوای نظری دوره را عینی و کاربردی کردهاند. همچنین تمرکز بر تربیت نیرو، مبارزه با فساد، نظارت دائمی و تقوای جمعی، دوره را از سایر آموزشهای تشکیلاتی متمایز ساخته است.
نفرات برتر