در این جلسه، استاد تطبیقهای ناصحیح جریان مثبتاندیشی با علوم جدید، بهویژه روانشناسی و فیزیک کوانتوم را بررسی میکند. با تمایز آشکار میان روانشناسی مثبتگرا (positive psychology) و جریان مثبتاندیشی، نشان داده میشود که مثبتاندیشی با سوءاستفاده از اعتبار علمی روانشناسی، مفاهیم نادرست و غیرعلمی را ترویج میدهد. در بخش دوم، استنادهای نادرست به نظریههای فیزیک کوانتوم، از جمله ماجرای «گربه شرودینگر» و تأثیر ناظر، تحلیل و نقد میشود. استاد تأکید میکند که این تطبیقها، فاقد دقت علمیاند و بیشتر ابزار تبلیغاتی برای جلب توجه مخاطبان محسوب میشوند.