معرفی دوره
سایر
همانگونه که رهبر حکیم انقلاب بیان فرمودهاند، برای دستیابی به قله رفیع تمدن نوین اسلامی، ناگزیر به گذر موفق از مراحل پنجگانه انقلاب هستیم. اما بیش از چهل سال است که در مرحله سوم، یعنی دولت اسلامی، به دلیل فقدان کارگزاران تراز انقلاب دچار توقف و درجا زدن شدهایم. این خلأ حیاتی، ما را به سمت فعالسازی و سازماندهی حلقههای میانی—شامل تشکلهای فرهنگی، دانشجویی، هیئات، مساجد و پایگاههای بسیج—رهنمون میسازد تا بار سنگین رساندن پیام امام جامعه به امت را بر دوش کشند و زمینه تحقق جامعه اسلامی را فراهم آورند. اینجاست که اهمیت مدیریت فرهنگی در این تشکلها بهعنوان یک ضرورت تاریخی و انقلابی برجسته میشود.
دوره "مدیریت تشکل فرهنگی در اندیشهی امام خامنهای" که توسط حجتالاسلام بابایی ارائه شده، تلاشی روشمند و جامع است تا نوع نگاه و رفتار مدیریتی لازم برای ایفای این نقش بزرگ و تاریخی را آموزش دهد. این دوره به صورت کاملاً منسجم و کاربردی، بر مبنای بیانات و تفکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به تبیین دقیق مؤلفههایی میپردازد که یک مدیر تشکیلاتی در محیط فرهنگی باید داشته باشد؛ از خودسازی و تهذیب نفس مدیر بهعنوان اولین وظیفه، تا اصول برنامهریزی راهبردی، سازماندهی اثربخش، رهبری میدانی و نظارت مستمر. هدف غایی این دوره، تربیت مدیرانی توانمند است که قادر باشند با روحیه جهادی و اخلاص کامل، سازمانهای خود را به سرانجام مطلوب رسانده و از هرگونه فرهریختگی و انحراف تدریجی در مسیر انقلاب جلوگیری کنند. این مباحث نه تنها بر روشهای کارآمدسازی تأکید دارند، بلکه به طور ویژه به آفتها و موانعی چون تحجر، موازیکاری، تناسایی و فقدان وجدان کاری میپردازند.
این دوره برای پاسخگویی به چالشهای بنیادین مدیریتی در حلقههای میانی طراحی شده و نیازهای حیاتی زیر را برطرف میسازد. مهمترین نیازی که این دوره مرتفع میسازد، تبیین ساختار فکری و گفتمانی مدیر تراز انقلاب است؛ زیرا توقف بیش از چهار دههای در مرحله دولت اسلامی، ناشی از نبود مدیرانی است که یا به شهادت رسیدند و یا دچار فاصله فکری از نگاه امام جامعه شدهاند. مخاطب پس از گذراندن این دوره میآموزد که چگونه خلا نبود مدیران توانمند را با مدیریت درست پر کند تا از ریزش سرمایهها و اتلاف عمر اعضای تشکیلات جلوگیری شود. این دوره به مدیران کمک میکند تا روشهای خردگرایانه و برهانی را جایگزین کارهای ذوقی و سلیقهای کرده و با سازماندهی منسجم و نوشتن اساسنامه مدون (قانون اساسی تشکل)، به فعالیتهای خود رسمیت حقوقی و هویتی ببخشند تا دچار بیاثری یا انحلال نشوند. همچنین، مدیران با فراگیری اصول جذب حداکثری، تقویت ایمان و تزریق نشاط صادق، توانایی بالایی در حفظ و پشتیبانی معنوی و علمی اعضا پیدا میکنند و از انشعاب یا سرد شدن مجموعه جلوگیری مینمایند. در نهایت، هدف، تربیت مدیری است که با قدرت تصمیمگیری به هنگام و نظارت مستمر، از انحرافات تدریجی مجموعه جلوگیری کرده و خود در تمام عرصهها الگوی عملی باشد.
مدیران، مسئولان و سرپرستان حلقههای میانی (هیئات، مساجد، پایگاههای بسیج، دارالقرآنها و مجموعههای فرهنگی/مذهبی).
فرماندهان و معاونان تشکلهای دانشجویی و طلبگی که به دنبال مدیریت کارآمد بر اساس اندیشه اسلام ناب هستند.
افراد دغدغهمندی که در جستجوی مسیر تربیت مدیران تراز انقلاب برای عبور از مرحله دولت اسلامی میباشند.
اعضای هیئتهای امنا و شورای مرکزی تشکلها که نیازمند قانونمندسازی و ساختارسازی بر مبنای اصول مدیریتی اهل بیت (ع) و اندیشه رهبری هستند.
فعالان فرهنگی که قصد دارند کار خود را از حالت سلیقهای و ذوقی خارج کرده و به سمت برنامهریزی راهبردی و عملیاتی حرکت کنند.
پس از گذراندن دوره "مدیریت تشکل فرهنگی در اندیشهی امام خامنهای"، مخاطب به یک چهارچوب فکری و رفتاری منسجم دست مییابد که او را قادر میسازد تا به عنوان یک مدیر تراز، مجموعهاش را با اقتدار و اخلاص رهبری کند. او در مییابد که اولین قدم برای پذیرش مسئولیت، خودسازی و تهذیب نفس بر مبنای اصل قیام لله است، تا از آفتهایی چون دنیاطلبی، تناسایی و خودشیفتگی در امان بماند. مخاطب توانایی تقسیم کار و ایجاد هماهنگی در تشکیلات را از طریق سازماندهی دقیق و تشکیل شورای راهبردی (عقل منفصل) کسب میکند و میآموزد که چگونه استعدادهای برتر را گزینش و پرورش دهد تا کادرسازی برای آینده مجموعه تضمین شود. همچنین، مهارتهای کلیدی در برنامهریزی راهبردی و عملیاتی را فرا میگیرد تا از فعالیتهای تکراری و بیفایده پرهیز کرده و با اولویتسنجی، منابع محدود خود را به طور کارآمد تخصیص دهد. در نهایت، او با آگاهی از بایدهای مدیریتی (مانند نظم سازمانی و روحیه جهادی) و آفتهای تشکیلاتی (مانند تحجر و موازیکاری)، تشکل خود را در برابر آسیبها حراست کرده و آن را به یک مجموعه کارآمد و اثربخش در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی تبدیل مینماید.
فهم ضرورت قیام لله و پرهیز از دنیاطلبی و تناسایی (راحتطلبی).
پذیرش مسئولیت در صورت داشتن کفایت و پرهیز از استبداد در رأی.
لزوم الگو بودن مدیر در میدان و تبدیل شدن به منبع نشاط و امید صادق برای زیرمجموعه.
فرایند جذب و پرورش استعدادهای تابناک و تعریف ساختار برای جلوگیری از ریزش یا اخلال در مجموعه.
روشهای سنگ صبور بودن برای اعضا و ارائه حمایتهایی که منجر به ارتقاء علمی و ایمانی میشود.
اصول رعایت انضباط مالی، دوری از اسراف و بریز و بپاش و مبارزه قاطع با فساد (اخلاقی، مالی و اعتقادی).
چگونگی تدوین چهار فصل اصلی اساسنامه (کلیات، ارکان، آییننامه مالی و انحلال) برای کسب تشخص حقوقی و سازمانی.
تفاوتها و الزامات برنامههای کلان (مثل جذب حداکثری) و برنامههای جزئی و لزوم تطبیق اولویتها با امکانات موجود.
ترسیم ساختار تشکیلاتی، تعریف ارکان (مانند هیئت امنای مالی و شورای نظارت) و کادرسازی مدیران آینده.
فراهم کردن زیرساختهای محکم (اعتبار، مکان و ابزار) و تعامل با نهادهای تربیتی دیگر (مسجد، منزل، مدرسه).
فرایند رهبری به سبک فرماندهی "بیا" و اهمیت قدرت تصمیمگیری به هنگام در مجموعه.
ضرورت نظارت بر کارها، امکانات و روابط و چهار روش نظارت (همگانی، مستقیم، پنهانی و خودکنترلی).
ایجاد فضایی که کار بدون تکلف، انتظار دستور یا اعتبار انجام شود و مبارزه با رسوبات فرهنگی رژیم گذشته.
لزوم گذر از موانع به جای توقف یا مایوس شدن و اتخاذ سعه صدر به عنوان ابزار مدیریت.
محوریت محبت، لبخند و شفقت به عنوان عامل اصلی جذب انسانها.
پرهیز از خرافات و بدعتهای مخرب در امور فرهنگی و لزوم محوریت علمی روحانیون.
جلوگیری از رشد کاریکاتوری متربیان با توجه به ابعاد مختلف نیازهای انسانی.
تمرکز بر جوانان و بانوان به دلیل اثرپذیری و جایگاه محوری آنها در جامعه.
دوری از تحجر، فرسودگی، انشعاب، و موازیکاری که باعث نابود شدن دستاوردها میشود.
دوره "مدیریت تشکل فرهنگی در اندیشهی امام خامنهای" از چند جهت متمایز و بینظیر است که آن را از سایر دورههای مدیریتی صرف جدا میکند. تمام مباحث و مؤلفههای مدیریتی این دوره، از وظایف مدیر نسبت به خودش تا اصول سازماندهی و نظارت، مستقیماً از بیانات راهبردی و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی استخراج شده است. این دوره به مخاطب این اطمینان را میدهد که محتوای ارائه شده، دقیقاً همان نگاه و اندیشه کلان حاکم بر نظام و متمرکز بر مدیریت فرهنگی اسلام ناب است. این رویکرد، دوره را از سطح مدیریت دفتری و اداری صرف خارج کرده و به سطح مدیریت تمدنساز ارتقا میدهد.
در کنار بیانات رهبری، به شدت از منابع غنی تشیع از جمله عهدنامه مالک اشتر در نهجالبلاغه برای تبیین اصول مدیریتی نظیر سعه صدر (آلت الریاست) و نظارت پنهانی (عیون) بهره برده شده است.
دوره صرفاً تئوریک نیست؛ بلکه با اتکا به نمونههای عینی و تجربی از دوران دفاع مقدس (مانند شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی، شهید برونسی و شهید زینالدین) و تشکلهای موفق امروزی، اصول مدیریتی را بهگونهای ملموس ارائه میکند که نشان میدهد اخلاص و خودسازی مدیر تأثیر مستقیمی بر ایمان و نشاط زیرمجموعه دارد.
محتوای دوره دارای جامعیت کمنظیری است که به سه رکن اساسی میپردازد: مدیر (شخصیت و وظایف)، تشکیلات (ساختار و آسیبها) و فرهنگ (کارآمدسازی فعالیتها)، که این سه ضلع، پازل کامل مدیریت فرهنگی را تشکیل میدهند.
ساختار دوره به گونهای طراحی شده که وظایف مدیر را به صورت دقیق و تفکیکشده مورد بررسی قرار میدهد: وظایف مدیر نسبت به خودش (مانند حراست از اخلاص و دوری از تناسایی)، وظایف مدیر نسبت به اعضای تشکیلات (مانند تقویت ایمان و سازماندهی) و وظایف مدیر نسبت به خود تشکیلات (مانند حراست و مبارزه با فساد). این دستهبندی، نقشه راه روشنی برای مدیران ایجاد میکند.
در بحثهایی نظیر برنامهریزی، نه تنها به اهمیت آن اشاره میشود، بلکه به طور مشخص توضیح داده میشود که چگونه باید برنامههای کلان به برنامههای عملیاتی و قابل سنجش تبدیل شوند و چگونه میتوان با سازماندهی قوی، حتی از روشهای تشکیلاتی موفق جریانات باطل (مانند سازمان مجاهدین خلق) درس گرفت تا قدرت سازماندهی تشکلهای انقلابی افزایش یابد.

تعداد دانشجو
۰
مدت دوره
۲۳ : ۳۵ : ۸
امتیاز (۰ نفر)
۰ از ۵
بارگذاری شده
% ۱۰۰