شه شناس

شه شناس

دوره "شه شناس" از بزرگترین آیه خدا (آیة الله الاکبر)و نبأ عظیم که حقیقت وجودی امیرالمؤمنین هست، صحبت می کند، به گونه‌ای که در آخر اقرار می کنیم، از او هیچ نفهمیده ایم و او را نشناختیم!
این دوره یک دوره علمی، تاریخی و تحلیلی نیست، هر چند مسائل تاریخی مطرح می شود، اما اساسا این جلسات، جلسات عاشقانه است!

*اهداف دوره
۱_وظیفه ماست که از عشق خدا و نبی اکرم که وجود بی کرانه امیرالمؤمنین است، دم بزنیم و فضائل ایشان را بیان کنیم.
۲_همگی ما بایستی عشق ورزیدن و ابراز آن را بیاموزیم. وقتی بیان سیره و فضائل اهل بیت، در جمع ها و گروه های ما تبدیل به یک فرهنگ و رفتار خانوادگی شود، ممکن نیست همسران و فرزندان و اعضاء خانواده سرشار از محبت و عشق به یکدیگر نشوند!
۳_باید همانطور که به ذکر مصیبت اهل بیت اهتمام داریم، به ذکر فضائل آن بزرگواران هم بپردازیم.
۴_باید بدانیم ذکر فضیلت اهل بیت، فقط بیان خصوصیات خاص و معجزات آنها نیست، بلکه بیان واکنشهای معصومانه ایشان در مسائل و ابتلائات متفاوت هم، ذکر ایشان محسوب می شود.

*نتایج کلی و جزئی دوره
۱_از دل این ابراز عشقها، بسیاری مباحث علمی، تحلیلی،تربیتی و اخلاقی در حوزه زندگی فردی و اجتماعی، استخراج می شود. 
۲_بسیاری از گره های روحی، فردی و خانوادگی ما، با ذکر فضائل امیرالمؤمنین حل می شود.
۳_وقتی حدیث کساء با آن مضامین ناب که بر خواسته از شأن نزول آیه تطهیر و سرشار از احساس و ادب است خوانده می شود، ما ادب صحبت کردن با پدر،فرزند و همسر را می آموزیم.
۴_بزرگترین لعنی که از طرف خدا و ملائکه در قرآن آمده، خطاب به کسانی است که حقیقت را کتمان می کنند!
عشق و محبت از مصادیق حقیقت هستند و ما در این دوره یاد می گیریم با ابراز علاقه به اطرافیانمان، از کتمان حقیقت رهایی یابیم!
۵_اگر خوبیها و خدمات مسئولین در رسانه ها، مدام بازگو و بازنمایی شود، بدها و مسئولین فاسد خودبخود از بین می روند،اگر ذکر فضایل امیرالمؤمنین تبدیل به گفتمان شود، مردم برای رأی دادن به شاخص ارزشمندی خواهند رسید و قطعا کاندیدایی که در این منظومه‌ی فکری قرار ندارد، در بین مردم از هیچ محبوبیتی برخوردار نخواهد بود!
۶_چه افرادی که با بیان فضائل امیرالمؤمنین شیعه شدند! جهاد حضرت زهرا سلام الله علیها، ذکر فضایل امیرالمؤمنین بود.

*منابع معرفی شده
کتاب چهار جلدی مناقب آل ابیطالب ابن شهر آشوب

اطلاعات

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه
۱۴ : ۱۸ : ۵۷
ساعت
۳,۵۸۷
دانشجو
۵۷
جلسه
( نفر۴۴ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:
کلید واژه:
سیره_معصومین

نفرات برتر

star
( ۱۶۸ ۰ )
رضا داداشی
( ۱۵۳ ۰ )
...فرشته حاج
( ۱۳۵ ۰ )
...ابوالفضل
( ۱۳۴ ۰ )
...rezvane s
( ۱۲۹ ۰ )
مقدمه

جلسه اول
(رایگان)

۴۲ : ۵۵

نفوذ حضرت امیر علیه السلام در قلب ها

۲۵ : ۵۸
چهارسال پایانی

قواعد حاکم شدن سیره حضرت امیر ع بر زندگی ما

۴۵ : ۱۵ : ۱

ملاک حکومت داری حضرت علی علیه السلام

۱۹ : ۱۰ : ۱

علم امیر المومنین علیه السلام

۲۱ : ۹ : ۱

جنس علم امیر المومنین علیه السلام

۱۲ : ۵۹

علم خبر دادن از آینده حضرت امیر علیه السلام

۴۵ : ۲ : ۱

پیشگویی های حضرت امیر علیه السلام درباره ظهور

۲ : ۵۵

خوارج در حکومت حضرت

۳۹ : ۵ : ۱

مشکل اصلی حکومت امیرالمومنین علیه السلام

۵۰ : ۱ : ۱

اقسام مردم در مقابل علم در کلام حضرت

۳۱ : ۵۹

فرهنگ‌سازی علم توسط امیرالمومنین علیه السلام

۴ : ۵۵

چالش فرهنگی، مهمترین چالش حکومت حضرت

۴۸ : ۴۹

آنانی که قابلیت بهره برداری از علم حضرت را ندارند

۶ : ۴ : ۱

ویژگی‌های حاملان علم علی علیه السلام

۲۳ : ۵ : ۱
وصایای امیر المومنین

وصیت امیرالمومنین، رونمایی از وصیت پیامبر است

۵ : ۵۲

وصیت مُلکی و ملکوتی امیرالمومنین علیه‌السلام

۹ : ۸ : ۱

حج در وصیت امیرالمومنین علیه السلام

۳۹ : ۳ : ۱

معنای جهاد

۵۵ : ۴ : ۱

مراتب نمازگزاران

۳۴ : ۵۰

بهترین دستور اخلاقی و سلوکی

۵۰ : ۱۷ : ۱

معنا شناسی حق

۳۴ : ۵۹

نزدیک‌ترین افراد به انبیاء

۱۸ : ۵۴

تقوا و نظم

۱۰ : ۲ : ۱

امام خمینی ره

۴۳ : ۵۳

ارکان نظم

۴۳ : ۵۹

رسیدگی به یتیمان

۵۸ : ۴۳

جامعه سالم آدم سالم

۱۲ : ۵۷
امیر خمینی

خمینی غریب

۳۲ : ۵۹

مامور تاویل، مامور تنزیل

۲۸ : ۴ : ۱
چهارسال پایانی - بازگشت

دو رویکرد کلان در هستی‌شناسی و شاخص های رویکرد الهی

۲۲ : ۴ : ۱

شاخص اول؛ انسان خلیفه خداست

۱۷ : ۲ : ۱

شاخص دوم؛ عمل طبق دستورات خداوند

۳۶ : ۴۴

شاخص سوم؛ رفتار مسئولانه

۲۵ : ۵۷

شاخص چهارم؛ داشتن اهداف بزرگ

۲۲ : ۵۴
ازدواج دو دریا

ازدواج دو دریا

۳۴ : ۶ : ۱
چهارسال پایانی - بازگشت بخش دوم

شاخص های رویکرد اومانیستی در هستی‌شناسی

۲۴ : ۵۷

فرهنگ لیبرالیستی در برابر قرآن

۴۲ : ۳ : ۱

سه رکن تجربه اسلامی؛ رهبر، شریعت و امت

۱۴ : ۲ : ۱

پیامدهای تراز نبودن رهبر جامعه اسلامی

۱۵ : ۳ : ۱

فساد در حکومت امیرالمونین علیه السلام

۱۱ : ۵۹

تحلیل امت اسلامی بعد از پیامبر اکرم ص

۳۷ : ۵۶

تفاوت امت آگاه و امت نیروی هیجانی

۲۳ : ۵۷

نگاه غیرالهی مردم به جایگاه نبوت

۵۷ : ۰ : ۱

تجلی ولایت خدا در روز غدیر

۲ : ۰ : ۱

عوامل افول تحولات پیامبر، بعد از ایشان

۳۳ : ۵۸

مهم‌ترین جنگ دوره اسلامی

۲۰ : ۵۷

هرچه می‌کشیم از سقیفه است

۰ : ۱۸ : ۱

امیرالمومنین ع و پیامبر ص یک حقیقت‌اند

۳۱ : ۵ : ۱

برخوردهای متفاوت امیرالمومنین علی ع با خلفا

۳۴ : ۷ : ۱

چرا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بیعت کردن تقیه نکرد؟

۴۳ : ۵۴

چرا امیرالمؤمنین علی ع در شورای شش نفره، حاضر به پیروی از سیره شیخین نشدند؟

۵۸ : ۴۸

چرا امیرالمؤمنین علی ع برای شروع نبرد سیاسی درنگ کردند؟

۳۱ : ۵۶

اولین اقدام در نبرد سیاسی

۶ : ۴ : ۱

امیرالمؤمنین‌ علی ع دعوای جناحی نکرد

۵۰ : ۵۵

اولین قدم در انحراف و کج‌روی

۵۷ : ۴ : ۱

ام ابیها (جلسه پایانی شه شناس)

۸ : ۵۶

دوره های مرتبط