شه شناس

شه شناس

دوره "شه شناس" از بزرگترین آیه خدا (آیة الله الاکبر)و نبأ عظیم که حقیقت وجودی امیرالمؤمنین هست، صحبت می کند، به گونه‌ای که در آخر اقرار می کنیم، از او هیچ نفهمیده ایم و او را نشناختیم!
این دوره یک دوره علمی، تاریخی و تحلیلی نیست، هر چند مسائل تاریخی مطرح می شود، اما اساسا این جلسات، جلسات عاشقانه است!

*اهداف دوره
۱_وظیفه ماست که از عشق خدا و نبی اکرم که وجود بی کرانه امیرالمؤمنین است، دم بزنیم و فضائل ایشان را بیان کنیم.
۲_همگی ما بایستی عشق ورزیدن و ابراز آن را بیاموزیم. وقتی بیان سیره و فضائل اهل بیت، در جمع ها و گروه های ما تبدیل به یک فرهنگ و رفتار خانوادگی شود، ممکن نیست همسران و فرزندان و اعضاء خانواده سرشار از محبت و عشق به یکدیگر نشوند!
۳_باید همانطور که به ذکر مصیبت اهل بیت اهتمام داریم، به ذکر فضائل آن بزرگواران هم بپردازیم.
۴_باید بدانیم ذکر فضیلت اهل بیت، فقط بیان خصوصیات خاص و معجزات آنها نیست، بلکه بیان واکنشهای معصومانه ایشان در مسائل و ابتلائات متفاوت هم، ذکر ایشان محسوب می شود.

*نتایج کلی و جزئی دوره
۱_از دل این ابراز عشقها، بسیاری مباحث علمی، تحلیلی،تربیتی و اخلاقی در حوزه زندگی فردی و اجتماعی، استخراج می شود. 
۲_بسیاری از گره های روحی، فردی و خانوادگی ما، با ذکر فضائل امیرالمؤمنین حل می شود.
۳_وقتی حدیث کساء با آن مضامین ناب که بر خواسته از شأن نزول آیه تطهیر و سرشار از احساس و ادب است خوانده می شود، ما ادب صحبت کردن با پدر،فرزند و همسر را می آموزیم.
۴_بزرگترین لعنی که از طرف خدا و ملائکه در قرآن آمده، خطاب به کسانی است که حقیقت را کتمان می کنند!
عشق و محبت از مصادیق حقیقت هستند و ما در این دوره یاد می گیریم با ابراز علاقه به اطرافیانمان، از کتمان حقیقت رهایی یابیم!
۵_اگر خوبیها و خدمات مسئولین در رسانه ها، مدام بازگو و بازنمایی شود، بدها و مسئولین فاسد خودبخود از بین می روند،اگر ذکر فضایل امیرالمؤمنین تبدیل به گفتمان شود، مردم برای رأی دادن به شاخص ارزشمندی خواهند رسید و قطعا کاندیدایی که در این منظومه‌ی فکری قرار ندارد، در بین مردم از هیچ محبوبیتی برخوردار نخواهد بود!
۶_چه افرادی که با بیان فضائل امیرالمؤمنین شیعه شدند! جهاد حضرت زهرا سلام الله علیها، ذکر فضایل امیرالمؤمنین بود.

*منابع معرفی شده
کتاب چهار جلدی مناقب آل ابیطالب ابن شهر آشوب

اطلاعات

مصطفی امینی خواه

مصطفی امینی خواه

استاد حوزه و دانشگاه
۱۴ : ۱۸ : ۵۷
ساعت
۳,۳۱۰
دانشجو
۵۷
جلسه
( نفر۳۵ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:
کلید واژه:
سیره_معصومین

نفرات برتر

...ابوالفضل
( ۱۳۴ ۰ )
رضا داداشی
( ۱۲۳ ۰ )
...علی حسین
( ۱۱۸ ۰ )
...حسن میرزا
( ۱۰۳ ۰ )
avatar
...حیدر یزدا
( ۱۰۱ ۰ )
مقدمه

جلسه اول
(رایگان)

۴۲ : ۵۵

جلسه دوم - نفوذ حضرت امیر علیه السلام در قلب ها

۲۵ : ۵۸
چهارسال پایانی

جلسه سوم - قواعد حاکم شدن سیره حضرت امیر ع بر زندگی ما

۴۵ : ۱۵ : ۱

جلسه چهارم - ملاک حکومت داری حضرت علی علیه السلام

۱۹ : ۱۰ : ۱

جلسه پنجم - علم امیر المومنین علیه السلام

۲۱ : ۹ : ۱

جلسه ششم- جنس علم امیر المومنین علیه السلام

۱۲ : ۵۹

جلسه هفتم - علم خبر دادن از آینده حضرت امیر علیه السلام

۴۵ : ۲ : ۱

جلسه هشتم - پیشگویی های حضرت امیر علیه السلام درباره ظهور

۲ : ۵۵

جلسه نهم - خوارج در حکومت حضرت

۳۹ : ۵ : ۱

جلسه دهم - مشکل اصلی حکومت امیرالمومنین علیه السلام

۵۰ : ۱ : ۱

جلسه یازدهم - اقسام مردم در مقابل علم در کلام حضرت

۳۱ : ۵۹

جلسه دوازدهم - فرهنگ‌سازی علم توسط امیرالمومنین علیه السلام

۴ : ۵۵

جلسه سیزدهم - چالش فرهنگی، مهمترین چالش حکومت حضرت

۴۸ : ۴۹

جلسه چهاردهم - آنانی که قابلیت بهره برداری از علم حضرت را ندارند

۶ : ۴ : ۱

جلسه پانزدهم - ویژگی‌های حاملان علم علی علیه السلام

۲۳ : ۵ : ۱
وصایای امیر المومنین

جلسه 16 - وصیت امیرالمومنین، رونمایی از وصیت پیامبر است

۵ : ۵۲

جلسه 17 - وصیت مُلکی و ملکوتی امیرالمومنین علیه‌السلام

۹ : ۸ : ۱

جلسه 18 - حج در وصیت امیرالمومنین علیه السلام

۳۹ : ۳ : ۱

جلسه 19 - معنای جهاد

۵۵ : ۴ : ۱

جلسه 20 - مراتب نمازگزاران

۳۴ : ۵۰

جلسه 21 - بهترین دستور اخلاقی و سلوکی

۵۰ : ۱۷ : ۱

جلسه 22 - معنا شناسی حق

۳۴ : ۵۹

جلسه 23 - نزدیک‌ترین افراد به انبیاء

۱۸ : ۵۴

جلسه 24 - تقوا و نظم

۱۰ : ۲ : ۱

جلسه 25 - امام خمینی ره

۴۳ : ۵۳

جلسه 26 - ارکان نظم

۴۳ : ۵۹

جلسه 27 - رسیدگی به یتیمان

۵۸ : ۴۳

جلسه 28 - جامعه سالم آدم سالم

۱۲ : ۵۷
امیر خمینی

جلسه 29 - خمینی غریب

۳۲ : ۵۹

جلسه 30 - مامور تاویل، مامور تنزیل

۲۸ : ۴ : ۱
چهارسال پایانی - بازگشت

جلسه 31 - دو رویکرد کلان در هستی‌شناسی و شاخص های رویکرد الهی

۲۲ : ۴ : ۱

جلسه سی و دوم، شاخص اول؛ انسان خلیفه خداست

۱۷ : ۲ : ۱

جلسه سی و سوم، شاخص دوم؛ عمل طبق دستورات خداوند

۳۶ : ۴۴

جلسه سی و چهارم، شاخص سوم؛ رفتار مسئولانه

۲۵ : ۵۷

جلسه سی و پنجم، شاخص چهارم؛ داشتن اهداف بزرگ

۲۲ : ۵۴
ازدواج دو دریا

جلسه 36 - ازدواج دو دریا

۳۴ : ۶ : ۱
چهارسال پایانی - بازگشت بخش دوم

جلسه 37 - شاخص های رویکرد اومانیستی در هستی‌شناسی

۲۴ : ۵۷

جلسه 38 - فرهنگ لیبرالیستی در برابر قرآن

۴۲ : ۳ : ۱

جلسه 39 - سه رکن تجربه اسلامی؛ رهبر، شریعت و امت

۱۴ : ۲ : ۱

جلسه 40 - پیامدهای تراز نبودن رهبر جامعه اسلامی

۱۵ : ۳ : ۱

جلسه 41 - فساد در حکومت امیرالمونین علیه السلام

۱۱ : ۵۹

جلسه 42 - تحلیل امت اسلامی بعد از پیامبر اکرم ص

۳۷ : ۵۶

جلسه 43 - تفاوت امت آگاه و امت نیروی هیجانی

۲۳ : ۵۷

جلسه 44 - نگاه غیرالهی مردم به جایگاه نبوت

۵۷ : ۰ : ۱

جلسه 45 - تجلی ولایت خدا در روز غدیر

۲ : ۰ : ۱

جلسه 46 - عوامل افول تحولات پیامبر، بعد از ایشان

۳۳ : ۵۸

جلسه 47 - مهم‌ترین جنگ دوره اسلامی

۲۰ : ۵۷

جلسه 48 - هرچه می‌کشیم از سقیفه است

۰ : ۱۸ : ۱

جلسه 49 - امیرالمومنین ع و پیامبر ص یک حقیقت‌اند

۳۱ : ۵ : ۱

جلسه 50 - برخوردهای متفاوت امیرالمومنین علی ع با خلفا

۳۴ : ۷ : ۱

جلسه 51 - چرا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بیعت کردن تقیه نکرد؟

۴۳ : ۵۴

جلسه 52 - چرا امیرالمؤمنین علی ع در شورای شش نفره، حاضر به پیروی از سیره شیخین نشدند؟

۵۸ : ۴۸

جلسه 53 - چرا امیرالمؤمنین علی ع برای شروع نبرد سیاسی درنگ کردند؟

۳۱ : ۵۶

جلسه 54 - اولین اقدام در نبرد سیاسی

۶ : ۴ : ۱

جلسه 55 - امیرالمؤمنین‌ علی ع دعوای جناحی نکرد

۵۰ : ۵۵

جلسه 56 - اولین قدم در انحراف و کج‌روی

۵۷ : ۴ : ۱

جلسه 57 - ام ابیها (جلسه پایانی شه شناس)

۸ : ۵۶

دوره های مرتبط