این جلسه از سلسله مباحث "رساله حقوق امام سجاد(ع)" به تحلیل "حق خصم" و ارائه "آداب حل خصومت" میپردازد. در این جلسه، راهکارهای عملی و اخلاقی برای برخورد با فردی که علیه انسان ادعایی دارد، اعم از حق یا باطل، تبیین میشود. مخاطب میآموزد که اگر ادعای طرف مقابل حق باشد، باید بدون هیچگونه تلاش برای ابطال آن، حق او را ادا کرد، چرا که پایمال کردن حق دیگران، در حقیقت دشمنی با نفس خود است. در مقابل، اگر ادعا باطل باشد، باید با رفق و مدارا، تدین فرد را محترم شمرد و با یادآوری خداوند، وجدان خفته او را بیدار کرد، نه این که با مقابله به مثل، آتش اختلاف را شعلهورتر ساخت. این جلسه به قاعده طلایی "لفظ سوء، شر را برمیانگیزاند و لفظ خیر، آن را ریشهکن میکند" مجهز میشود و تأکید میکند که استفاده از زبان نیکو و پرهیز از فحش و ناسزا، نه تنها جلوی بسیاری از جنایات را میگیرد، بلکه نشانه شخصیت والای انسانی است. در خاتمه، با تبرک به سیره عملی امام رضا(ع)، الگویی بینظیر از برخورد محترمانه، شنونده بودن کامل و اجتناب از هرگونه جفای کلامی به مخاطب ارائه میگردد تا با به کارگیری این آداب، هم اختلافات به صلاح تبدیل شود و هم روابط اجتماعی بر محور اخلاق اسلامی استوار گردد.