چرا باید منطق بخوانیم؟

جلسه اول - بیان قرآنی علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چرا باید منطق بخوانیم

توضیحات
* جایگاه و اهمیت منطق در بیان علامه
* روش قرآن، کاملاً برهانی و منطقی است
* منظور قرآن از تفکر و تعقلی که به آن دعوت کرده چیست؟
* تفاوت انسان با حیوان در تفکر است
* حیات انسانی، حیاتی فکری است؛ نه چون حیوانات غریزی و طبیعی
* اداراک، سامان‌دهنده زندگی بشر
* تناسب مراتب حیات با مراتب تفکر
* اهمیت توجه به دوگانه تفکر و غریزه
* انسان، به واسطه عقل، فرشته صفت می‌شود
* چگونه می‌توان زندگی استواری داشت؟
* چگونه پرورش فکر و تعقل، مانع خودنمایی می‌شود؟
* مقایسه‌های قرآنی، برای فعال کردن فکر و عقل انسان است
* تفکر مقایسه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟
* اهمیت شیوه تربیتی مقایسه و انتخاب، در پرورش تفکر و مسئولیت‌پذیری کودکان
* با فکر صحیح و طریقه درست تفکر به چه چیزی می‌توان رسید؟
* صراط مستقیم چیست؟ و چرا خدا به این طریقه دعوت می‌کند؟
* آیا جز خدا راه دیگری هست؟
* اهمیت جهاد، استقامت و اخلاص در رسیدن به صراط مستقیم و آشکار شدن حقایق
* شیوه قرآن در اثبات و رد مسائل چگونه است؟
* تکیه انبیا در دعوت مردم، بر برهان و استدلال و بیّنه بوده؛ نه دعوت کورکورانه
* ویژگی مهم استاد اخلاق در سیر و سلوک چیست؟
* استاد دعوت به تقلید کورکورانه نمی‌کند
* در سیر و سلوک قاعده را دریاب؛ نه اینکه فقط دنبال مصداق باشی
* آیا تعقل، محدود کننده است؟
* استاد، عقل را کار می‌اندازد؛ مانند حضرت خضر که هدفش پرورش عقل حضرت موسی بود
* وجود فضای استدلال، در دستورات الهی مانند نماز و روزه و...
* روزه، قدرت مدیریتی فرد را تقویت می‌کند
* استدلال، در حد فهم طرف مقابل باشد
* حضور قلب با حضور ذهن تفاوت دارد
* با محاسبه می‌توان به درستی مراقبه پی برد
*محاسبه، میزان می‌خواهد
* میزان در محاسبه، کتاب و سنت است
*با چه نوع فکری انسان می‌تواند درست و غلط را دریابد؟
منبع: المیزان جلد ۵ صفحه ۴۱۴
#منطق
#استدلال
#تفکر
#صراط_مستقیم

جلسه اول - بیان قرآنی علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چرا باید منطق بخوانیم
(رایگان)

۱۰ : ۲۰ : ۱

جلسه دوم - نقش فطرت انسان ها در تشخیص طریقه صحیح تفکر

۲۵ : ۱۹ : ۱

جلسه سوم - بررسی گفته های منکرین منطق

۵ : ۲۴ : ۱

جلسه چهارم - رد مکتب تذکر

۲۶ : ۴۶ : ۱

جلسه پنجم - ادامه دلایل منتقدین منطق و پاسخ به آن ها

۳۹ : ۳۰ : ۱

جلسه ششم بخش اول - وجود رابطه بین علم و تفکر با تقوا و عمل صالح 1

۵۰ : ۴۳

جلسه ششم بخش دوم - وجود رابطه بین علم و تفکر با تقوا و عمل صالح ۲

۵۰ : ۴۳

جلسه هفتم بخش اول_تقوا و فرقان

۲ : ۴۲

جلسه هفتم - بخش دوم

۵۶ : ۴۱

جلسه هشتم بخش اول

۲۱ : ۴۴

جلسه هشتم بخش دوم

۱۰ : ۴۴

جلسه هشتم بخش سوم

۹ : ۴۴

جلسه نهم بخش اول

۲ : ۵۲

جلسه نهم بخش دوم (جلسه پایانی)

۳ : ۵۲