چرا باید منطق بخوانیم؟

جلسه ششم بخش اول - وجود رابطه بین علم و تفکر با تقوا و عمل صالح 1

توضیحات
* اگر خداوند در ازای عمل صالح به انسان علم می‌دهد؛ پس چرا باید منطق بخوانیم؟
* در قرآن و سنت، استدلال‌های فراوانی آمده
* پیامبران، از حجت‌های خدا هستند
* خداوند، برای عقل ارزش زیادی قائل است
* استدلال، طریق فطری فکری است
* وجود فضای تعقلی و استدلالی ملائکه در قرآن
* آیا بدون مهارت یافتن در دروس تخصصی (منطق و فلسفه و...) می‌توان به شبهات پاسخ داد؟
* مزار حضرت لوط، در روستای پیغمبر شهریار
* استدلال و برهان، بسیار حیاتی است ومنطبق بر فطرت انسانی است
* آیا تقوا و تفکر با هم تقابل دارند؟
* چرا خداوند، انسان را به تقوا دعوت کرده؟
* انسان، مرکب از قوای متضاد است
* وظیفه دو قوه بهیمی و سباعی انسان چگونه است؟
* تقوا، تنظیم‌کننده و اعتدال‌دهنده فطری برای رسیدن به سعادت دنیای و آخرتی
* امام علی علیه السلام:«ولکن خیر ان کثیر علمک»
خیر به این است که علم و فهمت را بیشتر کند
* چه چیزی مرز اعتدال را مشخص می‌کند؟
* هر قوه‌ای، افراط و تفریط دارد
* تقوی، حرکت در مسیر علمی است
* عمل بدون علم هم خطرناک است
* امام رضا عليه السلام: کسی که بدون بصیرت عمل می‌کند، مانند کسی است که در غیر مسیر طی طریق می‌کند؛ هر چه سرعتش بیشتر باشد دور می‌شود
* علم، زیر ساخت تقوا را فراهم می‌کند
* لزوم همراهی علم و عمل با هم
* درس خواندن، ریاضت عقلی و فکری است
* نفس، از هر ریاضتی بدش می‌آید
کتب معرفی شده:
گشته‌ام در جهان •••• تیجانی
معراج السعاده ••••• ملا احمد نراقی
(در فاز اعتدالی بحث کرده)

جلسه اول - بیان قرآنی علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چرا باید منطق بخوانیم
(رایگان)

۱۰ : ۲۰ : ۱

جلسه دوم - نقش فطرت انسان ها در تشخیص طریقه صحیح تفکر

۲۵ : ۱۹ : ۱

جلسه سوم - بررسی گفته های منکرین منطق

۵ : ۲۴ : ۱

جلسه چهارم - رد مکتب تذکر

۲۶ : ۴۶ : ۱

جلسه پنجم - ادامه دلایل منتقدین منطق و پاسخ به آن ها

۳۹ : ۳۰ : ۱

جلسه ششم بخش اول - وجود رابطه بین علم و تفکر با تقوا و عمل صالح 1

۵۰ : ۴۳

جلسه ششم بخش دوم - وجود رابطه بین علم و تفکر با تقوا و عمل صالح ۲

۵۰ : ۴۳

جلسه هفتم بخش اول_تقوا و فرقان

۲ : ۴۲

جلسه هفتم - بخش دوم

۵۶ : ۴۱

جلسه هشتم بخش اول

۲۱ : ۴۴

جلسه هشتم بخش دوم

۱۰ : ۴۴

جلسه هشتم بخش سوم

۹ : ۴۴

جلسه نهم بخش اول

۲ : ۵۲

جلسه نهم بخش دوم (جلسه پایانی)

۳ : ۵۲