توحید کاربردی

توحید کاربردی

آیا وجود خداوند نیاز به استدلال دارد؟

_ نقطه شروع مباحث کلامی چیست؟

_ بیان اهل بیت (ع) خصوصا امیرالمومنین (ع) در اثبات خداوند چیست؟

_ علم کلام چگونه می تواند در مسائل روزمره زندگی ما جریان داشته باشد؟

_ نگاه ما به خود و جهان هستی چگونه باید باشد؟

 

پیش تر در دوره "مدخل علم کلام " اشکالاتی در مورد روش بحث در علم کلام مطرح شد و روش فعلی ورود و خروج به مباحث در این علم، همچنین مقدار و اندازه آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

دوره حاضر در واقع پی ریزی مجدد علم کلام با رفع نقدهای روشی مطرح شده است. این دوره سراسر از دریچه " معرفت نفس " به مباحث کلامی نظر دارد و تکیه اصلی آن جایگزینی استدلال های مبتنی بر " فقر وجودی " به جای سایر استدلال ها است. 

در این دوره بررسی جامعی حول محور کلام امیر عقل و دین علی بن ابی طالب (ع) صورت گرفته، آن جا که فرمودند: عَرَفْتُ اَللَّهَ بِفَسْخِ اَلْعَزَائِمِ. 

بررسی این بیان نورانی حضرت (ع) همچنین استدلال های سایر معصومین (ع) در قرآن و روایات در این دوره به روشنی از اثبات مدعای مطرح شده خبر می دهد و نگاهی نو و کاربردی در طرح مباحث کلامی پیش رو ما می گشاید.

 

* در این دوره کمابیش از اصطلاحات فلسفی استفاده شده است لذا آشنایی اجمالی با فلسفه برای ورود به این دوره خالی از لطف نیست هرچند لزومی ندارد و مطالب در خود دوره به طور کامل توضیح داده می شود.

 

* مزایای دوره

_ارائه روشی نو در طرح مباحث کلامی که اولا از اشکالات وارد شده خالی باشد و ثانیا با بیانات اهل بیت (ع) منطبق باشد.

_کاربردی کردن علم کلام به نوعی که از حالت آکادمیک خارج شده و فراگیری آن اثر واقعی در رفتار و شخصیت فرد داشته باشد.

 

درباره استاد:

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه

 

متخصص علوم عقلی

کارشناس امور تربیتی

استاد حوزه و دانشگاه

مدرس آثار علامه طباطبایی

اطلاعات

مصطفی امینی خواه

مصطفی امینی خواه

استاد حوزه و دانشگاه
۲۲ : ۵۹ : ۲۲
ساعت
۱۳۰
دانشجو
۴۵
جلسه
( نفر۲ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:
کلید واژه:
خداشناسی

نفرات برتر

avatar
ضرغامیان
( ۸۲ ۰ )
...حمید رضا
( ۸۰ ۰ )
...نیلوفر هم
( ۷۵ ۰ )
avatar
...حسین وطن
( ۷۳ ۰ )
رضا داداشی
( ۶۸ ۰ )
جلسه اول

جلسه اول_بخش اول
(رایگان)

۱۲ : ۲۸

جلسه اول_بخش دوم
(رایگان)

۲۴ : ۲۸

جلسه اول_بخش سوم
(رایگان)

۵۸ : ۲۷

جلسه اول_بخش چهارم

۴۱ : ۲۷
جلسه دوم

جلسه دوم_بخش اول

۳۰ : ۳۱

جلسه دوم_بخش دوم

۲۹ : ۳۱

جلسه دوم_بخش سوم

۳۱ : ۳۱
جلسه سوم

جلسه سوم_بخش اول

۲۸ : ۳۱

جلسه سوم_بخش دوم

۶ : ۳۰

جلسه سوم_بخش سوم

۱۴ : ۳۱
جلسه چهارم

جلسه چهارم_بخش اول

۲۰ : ۳۳

جلسه چهارم_بخش دوم

۵۰ : ۳۲

جلسه چهارم_بخش سوم

۴۵ : ۳۲
جلسه پنجم

جلسه پنجم_بخش اول

۱۲ : ۲۷

جلسه پنجم_بخش دوم

۴۴ : ۲۷

جلسه پنجم_بخش سوم

۱۰ : ۲۸
جلسه ششم

جلسه ششم_بخش اول

۰ : ۳۳

جلسه ششم_بخش دوم

۶ : ۳۲

جلسه ششم_بخش سوم

۳۵ : ۳۲
جلسه هفتم

جلسه هفتم_بخش اول

۱۷ : ۳۱

جلسه هفتم_بخش دوم

۱۶ : ۳۰

جلسه هفتم_بخش سوم

۱۴ : ۳۰
جلسه هشتم

جلسه هشتم_بخش اول

۳۶ : ۲۷

جلسه هشتم_بخش دوم

۳۴ : ۲۷

جلسه هشتم_بخش سوم

۱۲ : ۲۷
جلسه نهم

جلسه نهم_بخش اول

۱۰ : ۳۶

جلسه نهم_بخش دوم

۸ : ۳۷
جلسه دهم

جلسه دهم_بخش اول

۲۶ : ۲۷

جلسه دهم_بخش دوم

۲۶ : ۲۷

جلسه دهم_بخش سوم

۶ : ۲۸
جلسه یازدهم

جلسه یازدهم_بخش اول

۱۴ : ۲۷

جلسه یازدهم_بخش دوم

۱ : ۲۸

جلسه یازدهم_بخش سوم

۵۴ : ۲۷
جلسه دوازدهم

جلسه دوازدهم_بخش اول

۴۷ : ۳۱

جلسه دوازدهم_بخش دوم

۴۷ : ۳۱

جلسه دوازدهم_بخش سوم

۴۷ : ۳۱
جلسه سیزدهم

جلسه سیزدهم_بخش اول

۵۰ : ۳۱

جلسه سیزدهم_بخش دوم

۴۷ : ۳۲

جلسه سیزدهم_بخش سوم

۶ : ۳۲
جلسه چهاردهم

جلسه چهاردهم_بخش اول

۵ : ۳۳

جلسه چهاردهم_بخش دوم

۱۳ : ۳۱

جلسه چهاردهم_بخش سوم

۱۶ : ۳۱
جلسه پانزدهم

جلسه پانزدهم_بخش اول

۵۵ : ۳۳

جلسه پانزدهم_بخش دوم

۱۷ : ۳۲

جلسه پانزدهم_بخش سوم

۴۳ : ۳۲

دوره های مرتبط