رایگان

معرفی دوره

انتخاب مسیر

طلبه بشم؟

آیا در جستجوی مسیری هستید که نه تنها زندگی دنیوی شما، بلکه حیات ابدی و سرنوشت بشریت را دگرگون سازد؟ این دوره پاسخی است به ندای فطری هر جوانی که در دوگانگی انتخاب سرنوشت، میان جاه و مقام دنیوی و خدمت در خط مقدم نبرد تمدنی سرگردان مانده است. در شرایطی که حوزه‌های علمیه به دلیل کمبود نیروی انسانی در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و عطش جامعه جهانی برای معارف اصیل اسلامی بی‌سابقه است، این دوره مسیر طلبگی را نه تنها یک انتخاب، بلکه یک واجب عینی برای کسانی که توانمندی ذهنی و انگیزه لازم را دارند، تبیین می‌کند. مسیر طلبگی میدان نصرت فاطمه زهرا (س) و امام حسین (ع) در عصر حاضر است و این دوره، فرد را با تمام سختی‌ها، غربت‌ها، فشارها و هزینه‌های این مسیر دشوار، اما پربرکت آشنا می‌سازد.

دوره طلبه بشم؟ با تدریس حجت‌الاسلام امینی خواه فراتر از توصیف صرف، به یک دفاع معرفتی و تمدنی از هویت طلبگی می‌پردازد. این دوره با ورود به عمق روش‌شناسی علوم اسلامی، نقص‌های متدولوژیک طب مدرن و نقد مبانی اصولی فقه، زیرساخت فکری لازم برای مجاهدت در عرصه‌های علمی و فرهنگی را فراهم می‌آورد. هدف، تربیت انسان ربانی است؛ انسانی که کار ویژه او، ساخت انسان‌های همتراز با حقیقت و ابدیت است، کاری که هرگز از ربات‌ها و هوش مصنوعی برنمی‌آید. این دوره به مخاطب کمک می‌کند تا با ترس‌های عقلایی خود (از جمله معیشت، غربت، و تمسخر اجتماعی) مواجه شده و با اطمینان کامل وارد عرصه‌ای شود که وارث پیغمبر بودن و زنجیر زره تن امام زمان (عج) بودن، کمترین شرافت آن است.

اهداف کاربردی

این دوره به صورت مستقیم به حل چالش‌های وجودی و عملیاتی افرادی می‌پردازد که در آستانه ورود به مسیر طلبگی هستند و نیازهای حیاتی زیر را برطرف می‌سازد: تعیین مسیر اصلی زندگی و خروج از بلاتکلیفی میان دانشگاه، بازار کار و حوزه علمیه، با ارائه یک تحلیل دقیق از فضیلت ارجح. رفع موانع خانوادگی و اجتماعی که یکی از بزرگترین عوامل ریزش افراد مشتاق است؛ این دوره ضمن حفظ احترام به والدین، روش‌های صحیح توجیه و اقناع، یا حتی اقدام در راستای واجب عینی طلبگی در صورت ممانعت غیرمعقول را بر اساس مبانی فقهی و روایی آموزش می‌دهد. تضمین آینده شغلی و پاسخ به ترس‌های معیشتی با معرفی پنج شاخه اصلی فعالیت طلاب (تدریس، تحقیق، تبلیغ، قضاوت، مدیریت) و اثبات اینکه روزی طلبه نه تنها تقسیم، بلکه تضمین شده است. تجهیز ذهن طلبه به پدافند جنگ نرم؛ این دوره ابزارهای لازم برای مقابله با شبهات روز و مغالطه‌شناسی را فراهم می‌کند تا طلبه بتواند در خط مقدم نبرد فکری، از اعتقادات خود دفاع کرده و سوءتفاهم‌ها را رفع نماید. همچنین، این دوره به تفکیک حقیقت طلبگی از انتظارات غلط معنوی می‌پردازد و آموزش می‌دهد که معنویت اصلی در شناخت تکلیف نهفته است، نه صرفاً عمل به آن.

مخاطبان دوره

دانش‌آموزان دبیرستانی و سیکلی که در دوراهی انتخاب رشته و تعیین مسیر آینده شغلی هستند.
دانشجویان سال‌های اولیه دانشگاه‌ها (به‌ویژه رشته‌های فنی و پزشکی) که ضرورت‌های معارفی را احساس می‌کنند.
افرادی که در مشاغل نظامی، اجرایی یا تخصصی (مانند IT و فنی) مشغول به کارند و به دنبال تغییر مسیر یا ایجاد پیوند علمی قوی با معارف دینی هستند.
بانوان علاقه‌مند به تحصیل در حوزه علمیه که می‌خواهند از رسالت خود به عنوان عنصر مولد فکر و تربیت در خانه آگاه شوند و به نقد ساختار درسی موجود بپردازند.
هر فرد متدینی که به دنبال درک عمیق‌تر از مبانی دین و آمادگی برای نصرت امام زمان (عج) در عصر غیبت است.

دستاوردهای یادگیری دوره

فارغ از اینکه در نهایت مخاطب تصمیم به ورود به حوزه بگیرد یا خیر، مهم‌ترین دستاورد این دوره، کسب معرفت قوی و عمیق نسبت به جایگاه انسان، هستی و دین است. شرکت‌کنندگان به وضوح درک می‌کنند که کار ویژه انسان، ساخت انسان‌هایی است که قابلیت ابدیت دارند (انسان ربانی) و چگونه از انفعال رباتی در زندگی رها شوند. آنها به بینش لازم برای شناخت تکلیف خود می‌رسند، که این شناخت به مراتب مهم‌تر از صرف عمل به تکلیف است. این دوره شجاعت لازم برای مواجهه با غربت و مشکلات اقتصادی را در آنها ایجاد می‌کند، زیرا باور می‌کنند که رزق اهل علم توسط خداوند تضمین شده است و ترس‌ها و تردیدها نباید مانع از انتخاب سعادت ابدی شود. در نهایت، مخاطب روش‌های اصولی تحلیل متون، نقد مبانی علمی و فقهی و نحوه پیوند دادن علوم گوناگون با فقه (مانند رابطه تکوین و تشریع) را فرا می‌گیرد و به یک منتقد فعال در جهت سوق دادن جامعه به وضع مطلوب الهی تبدیل می‌شود.

چه چیزی می‌آموزید؟

نقد و تحلیل روش‌های استنباط حقیقت در علوم عقلی، نقلی و تجربی، و تبیین مشکلات تقلیل‌گرایی طب مدرن.
بررسی روش‌های استناد به معصوم (روایت‌شناسی) و نقد مغالطه علت جعلی در درمانگری.
لزوم بازنگری در مبانی اصولی و پیش‌فرض‌های فقهی (مانند حجیت مطلق گمان/ظن).
ساحت وجودی حوزه و تعریف انسان ربانی در مقابل انسان رباتی.
رسالت حوزه در طول تاریخ ۱۲۰۰ ساله: تأمین عذر شرعی و ظرفیت تربیت رهبران تمدنی.
تفسیر عمیق از عبودیت به عنوان غایت اصلی دین، و درک شناخت تکلیف به عنوان رمز اصلی معنویت.
واقعیت غربت طلبگی (فقر، تحقیر، تهمت شنیدن) و حضور در خط مقدم نبرد تمدنی.
بررسی دقیق ترس‌های معیشتی و اجتماعی و اثبات تضمین روزی طلبه.
لزوم شاگردی استاد تا پایان عمر و دوری از خودرأیی و غرور به عنوان اصلی‌ترین عامل سقوط.
پیوند میان تکوین و تشریع و کشف قواعد جدید برای احکام الهی (مانند بازنگری در سن تکلیف).
نیاز به کارهای میان‌رشته‌ای و پیوستار علوم در حوزه (فقه، فلسفه، عرفان، تفسیر).
بررسی ضعف‌ها و فرصت‌های ساختار حوزه خواهران و لزوم تحول در دروس زنانه.
روش‌های مواجهه با مخالفت والدین در صورت جدی بودن تصمیم طلبگی.
تعریف آینده شغلی طلبه در پنج شاخه اصلی: تدریس، تحقیق، تبلیغ، قضاوت و مدیریت.
تقوای فعال (تحلیل موقعیت‌ها) در مقابل تقوای منفعل (فرار از وظیفه).

وجه تمایز دوره

وجه تمایز اصلی دوره طلبه بشم؟ در رویکرد صادقانه و همه‌جانبه آن است؛ این دوره نه تنها به مزایای شرافتی و معنوی طلبگی می‌پردازد، بلکه با صراحت تمام، اشکالات ساختاری حوزه (مانند تخصصی شدن علوم و کند شدن پر و بال فقه)، فساد و باندبازی در محیط‌های حوزوی و فشارهای سخت معیشتی و اجتماعی را آشکار می‌سازد تا مخاطب با چشم باز مسیر خود را انتخاب کند. این رویکرد، دوره را از سایر مشاوره‌های صرفاً انگیزشی جدا می‌کند.

دوره مبتنی بر متون محکم نقلی و عقلی است، از جمله تفسیر قرآن به قرآن (سبک علامه طباطبایی)، و بر بازنگری در مبانی و پیش‌فرض‌های اولیه علوم (مانند نقد مطلق‌گرایی در ممنوعیت پیروی از گمان) تأکید دارد. همچنین از روش‌های نوین علمی (مثل زبان‌شناسی ایزوتسو) برای درک عمیق‌تر متون بهره می‌برد که علم تفسیر را زیر و رو می‌سازد. دوره بر این اصل تأکید دارد که تکوین و تشریع کاملاً با هم هماهنگ هستند و با فهم ساختار آفرینش می‌توان به احکام شرعی جدیدی دست یافت.

سبک تدریس حجت‌الاسلام امینی خواه، مبتنی بر مسئله‌محوری و پاسخ به پرسش‌های چالشی و کاربردی مخاطبان است. ایشان بر همت و اخلاص به عنوان مهم‌ترین سرمایه طلبه تأکید دارند. دوره از تجربیات عینی و خاطرات دوران طلبگی ایشان (از جمله نحوه تأمین روزی از کانال‌های غیبی) برای تثبیت باور به تضمین الهی روزی استفاده می‌کند. این دوره برای مخاطب، قدرت دفاعی ذهن را فراهم می‌سازد تا بتواند در جنگ نرم و مواجهه با شبهات، با استفاده از علم مغالطه، موفق باشد.

برخلاف دوره‌های سنتی که تنها به ارائه دروس می‌پردازند، این دوره ابتدا هویت و جایگاه حوزه را در منظومه هستی (وجودی/فلسفی) تبیین می‌کند، سپس به نقد روش‌شناسی‌های فکری می‌پردازد و در نهایت، به صورت کاربردی و مصداقی، به چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی ورود به طلبگی پاسخ می‌دهد. تأکید اصلی این است که طلبگی کار انبیاست و این مسیر، سخت‌ترین اما پربرکت‌ترین راه برای رسیدن به کمال و تبدیل شدن به انسان ربانی است. این دوره تحلیل جامع و دقیقی از وضعیت فعلی حوزه، نیاز جامعه و کمبود نیروی متخصص ارائه می‌دهد تا انتخاب، آگاهانه و از موضع وظیفه صورت پذیرد.

طلبه بشم؟

تعداد دانشجو

۲,۳۱۴

مدت دوره

۱۳ : ۵۹ : ۱۰

امتیاز (۴۶ نفر)

۴.۸ از ۵

بارگذاری شده

% ۱۰۰

سرفصل‌های دوره

نظرات کاربران دوره

مشاهده همه نظرات
Loading...