* روز قیامت عالمِ بروز حق و حقیقت است.
* کمال هر موجود ضعیفی به این است که به موجود قویتر برسد.
* ارث چیزی است که از یک فانی، باقی میماند.
* مستضعفین وارثان و حاکمان بالقوه زمین هستند.
* هر پیامبری صدّیق است ولی هر صدّیقی پیامبر نیست.
* صادق بروز صدق در حیطه فعل انسان است و صدّيق بروز صدق در ذات اوست.
* بیان سه ویژگیای که رب باید داشته باشد سمیع، بصیر و مُغنی ( إذ قال لأبيهِ یا أبت لِمَ تَعبُد ما لا یَسمعُ و لا یُبصرُ و لا یُغني عنكَ شيئاً)
* لَیسَ العلمُ بکثرة التعلّم.
* تبعیت بر محور علم و هدایت فرع بر تبعیت است.
علم-->تبعیت-->هدایت-->رشد
( یا أبَتِ إني قد جاءني منَ العِلمِ ما لَم يأتكَ فَاتَّبِعنی...)
* عبودیت= هر آنکس که او را مبدأ رفع حوائجت میدانی.
* رجل در عالم ماده مظهر فعلیّت است و انوثیت مظهر منفعلیّت (تأثیرپذیر و انعطافپذیر)
یعنی بهجای اینکه فعال را بپرستند، منفعل را میپرستیدند ( إِنْ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاّ إناثاً وَ إِنْ یَدْعُونَ إِلاّ شَیْطاناً مَریداً )
آیه ١١٧ سوره نساء
* أخاف به معنی میترسم در آیه (یا أبَتِ إني أخافُ أن یَمسَّكَ عذابٌ منَ الرحمن) نشان میدهد که حضرت ابراهیم هنوز یقین به ثبوت کفر در آزر نداشته است اما بعد از یقین پیداکردن از او تبری کرد (فلما تبیّنَ لهُ أنهُ عدوٌّ لِلّه تبَرأ مِنه)
* هجر= دوری همراه با قهر
* عزل= دوری همراه با حفظ آسیب