* تقرب به معنای قرب حقیقی است ولی مکان در بروز قرب حقیقی تأثیر دارد.
* إنَّ الله يُحِبُّ العبدَ و یُبغِضُ عملَهُ و یحبُ العملَ و یُبغِضُ بدنَـهُ.
رسول اکرم(ص)
* در آیه و رفعناهُ مکاناً علیاً منظور رفعت و مقام بلند معنوی است همچنین به معنای عروج هم میتواند باشد.
* ادریس = کثرت درس و تدریس.
* مسیر امامت، مسیر رهایی از ظلم است.
* بعضی از ذریه حضرت نوح و ابراهیم علیهمالسلام هدایت شدهاند و اکثر آنها فاسقاند.
* هر جا در قرآن نعمت به معنای مطلق آمده، منظور نعمت ولایت است.
* مقرّبین شاهد بر اعمال ما هستند.
* پیامبر و اهلبیت عليهمالسلام حجاب اکبر هستند به این معنی که هرچقدر به تقرب برسی نمیتوانی به قربی بالاتر از آنها برسی.
* حضرت مریم سلاماللهعلیها جزء انبیاء نیست اما جزء (اولئك الذين انعمت علیهم) یعنی صديق است.
اولئك الذين انعمت علیهم = انبیاء، صدّیقین، شهداء و صالحین
* سجده نماد کمال خضوع و گریه نماد کمال خشوع است.
* مداومت بر توجه و اتصال به حق به این معنی که اگر در بازار هستی، کاسبی و تجارتت باید مصداق صلاة باشد.
(الذينَ هُم علَی صلاتِهِم دائمون)
* افراط و تفریط مربوط به اعمال جوارحی است به اعمال جوانحی مربوط نمیشود.
* اضاعه صلاة مقدمه تبعیت از شهوات است.
* غَیّ برخلاف رشد است ( قد تبیِن الرشدُ منَ الغیّ)
و ضلالت برخلاف هدایت است.
سوره بقره
* توبه -> ایمان آوردن -> عمل صالح انجام دادن => ورود به بهشت.
* بهشت را به کسی که باتقوا باشند به ارث میرسانیم.
* هر آنچه داریم از خدا و برای خداست.
* نسیان = پرده افتادن بین عالِم و معلوم