آیا تاکنون این احساس به سراغ شما آمده است که دختر بودن یا زن بودن در این دنیا، با ظلم و بیعدالتی همراه است؟ آیا این تلقی در ذهن شما شکل گرفته که دختر بودن یک ضعف و پسر بودن یک برتری است و به همین دلیل، خواسته قلبی شما برای «پسر بودن» محقق نشده است؟ اگرچه پاسخهای مرسوم درباره اثبات عدالت و حکمت خداوند، صحیح و منطقی هستند، اما برای رفع این دغدغه درونی و خاموش کردن آتش شبهات جدید، کافی نیستند. باید پرده از واقعیت کنار زده شود و پشت پرده جا افتادن این نگرش غلط در بین زنان جامعه، بهدرستی آشکار گردد.
این دوره آموزشی، با نام ناگفتههای صورتی و تدریس حجت الاسلام و المسلمین محسن فوجی (از مؤسسه تعالی)، دقیقاً برای پاسخگویی به همین نیاز بنیادین طراحی شده است. ما در این دوره، ادعای مهمی را مطرح و اثبات میکنیم: طی بیش از ۱۵۰ سال گذشته، یک جریان فکری-فرهنگی عمدی در جهان وجود داشته که با تلاشهای فرهنگی سنگین، مرد بودن را به یک ارزش تبدیل کرده و جامعه زنان را در سراسر دنیا، به سمت این ارزش سوق داده تا بتواند آنها را کنترل کند. مسیر اصلی ما، بر اساس راهنمایی رهبر انقلاب، متمرکز بر بررسی منطق استعماری غربی در حوزه زنان است. این منطق استعماری، ریشه اصلی ظلم به زن در عصر جدید بوده و نه تنها آن را بیشتر کرده، بلکه این ظلم را در قالبهایی جدید «باز تولید» کرده است. در طول این جلسات، ما نهتنها شبهات رایجی چون اجباری نبودن حجاب، محدودیت زن در جمهوری اسلامی، یا آزادی جنسی برای «چشم و دل سیر شدن» را بررسی میکنیم، بلکه نشان میدهیم که ریشه این شبهات، چگونه با منافع استعماری غرب گره خورده است.
هدف اصلی این دوره، تجهیز مخاطب به منطقی جدید و بنیادین برای پاسخگویی به دغدغههای حوزه زنان در عصر معاصر است. این دوره به مخاطب کمک میکند تا بتواند ریشه اصلی ظلم به زن را در جوامع مختلف، نه در دین یا قوانین داخلی، بلکه در طرحهای استعماری و سرمایهداری غرب کشف کند. با تبیین دقیق نحوه سوءاستفاده غرب، نیازهای زیر برطرف میشوند: در وهله اول، این دوره به مخاطب آگاهی میدهد که دختر بودن یک ضعف نیست و پسر بودن یک برتری تحمیلی نیست، بلکه این تلقی غلط، محصول فرهنگسازی هدفمند دشمن است. همچنین، با طرح مباحثی چون انقلاب صنعتی، مشخص میشود که زنان چگونه ابزار تولید انبوه و نیروی کار ارزان قیمت شدند؛ و چگونه با تحقیر نفقه و ترویج فرهنگ «۵۰/۵۰»، وظیفه تأمین مالی زن در خانواده از دوش شوهر برداشته شد. در حوزه سیاسی و نظامی، این دوره شما را در برابر حربههای تکراری استعمار مقاوم میکند؛ برای مثال، شما خواهید آموخت که چگونه غربیها با دروغ تجاوز به زنان، کشورهایی چون یوگوسلاوی را تجزیه کردند و چگونه مسئله زنان در افغانستان، عراق و سودان، ابزار و بهانه مداخله نظامی قرار گرفت. این آگاهی، مخاطب را قادر میسازد تا دوقطبیسازی حجاب که هدف آن متشتت کردن جامعه است، را شناسایی و از تبدیل شدن به طعمه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دشمن اجتناب کند. این دوره به مخاطب ابزارهای لازم برای تشخیص نفاق استعماری (مانند رفتار لرد کرومر در مصر) و دروغهای رسانهای را ارائه میدهد.
دختران جوان و نوجوان که با سؤالات اساسی و شبهات رایج در مورد هویت جنسیتی خود مواجه هستند و دختر بودن را یک ضعف میانگارند.
مبلغین دینی و فعالان فرهنگی که برای پاسخ به شبهات جدید حوزه زنان و فمینیسم به منطقی جدید و قویتر نیاز دارند.
پژوهشگران و علاقهمندان به مطالعه عمیق منطق استعماری غرب و نحوه سوءاستفاده از عنصر زن در بازههای تاریخی مختلف (از یونان باستان تا جنگهای معاصر).
پدران و مادران که به دنبال درک ریشهای مسائل و آگاهیسازی به فرزندان خود در برابر فرهنگسازیهای غلط و جریانهای عمدی در جامعه هستند.
هر فردی که میخواهد بداند ریشه اصلی محدودیتها و معضلات فرهنگی چون انقلاب جنسی، چگونه توسط سرویسهای اطلاعاتی (مانند CIA) و جریان سرمایهداری مهندسی شده است.
پس از گذراندن موفقیتآمیز این دوره، مخاطب به یک تحلیل تاریخی و ساختاری عمیق دست مییابد که به او اجازه میدهد دیگر مسائل حوزه زنان را نه بهصورت احساسی، بلکه بر اساس یک منطق علمی و مستند قضاوت کند. مخاطب درک خواهد کرد که چگونه ظلم به زن، که ریشهای در تاریخ باستان و قوانین تبعیضآمیز (یونان و روم باستان) داشت، در عصر جدید باز تولید شد و با چرخههای تولید انبوه و مصرف انبوه پیوند خورد. یادگیری اصلی این است که آزادیهای ظاهری که به زنان داده شد (مانند حق مالکیت پس از انقلاب صنعتی)، در واقع ابزاری برای تبدیل زنان به نیروی کار ارزان و ابزار تبلیغاتی برای گسترش مصرف بود. همچنین، مخاطب به وضوح خواهد دید که چگونه سیاستهای استعماری، مسئله زنان را در هر کشور، بسته به منافع خود، یک بار بهانه بیوه سوزی (هند) و بار دیگر بهانه پوشش کم (فیلیپین) یا پوشش زیاد (مصر) قرار داد تا حضور خود را توجیه کند. مهمتر از همه، مخاطب میآموزد که چگونه سازمانهای اطلاعاتی غرب، مطالبات اصلی جنبشهای زنان را از حقوق برابر به سمت آزادیهای جنسی و سقط جنین منحرف کرده و از زنان به عنوان سفیر نفوذ فرهنگی (مانند موسیقی جاز) در دوران جنگ سرد استفاده کردند. این دستاوردها، قدرت تحلیل و تفکیک میان دغدغه واقعی زن و نقشه دشمن را در ذهن مخاطب نهادینه میسازد و به او کمک میکند تا از طعمه قرار گرفتن سوء استفاده اقتصادی و سیاسی جلوگیری کند.
کشف ریشه ایدئولوژیک شبهات زنان: درک این موضوع که ریشه تلقی غلط «دختر بودن ضعف» در جریان فکری-فرهنگی عمدی در ۱۵۰ سال اخیر است.
بازخوانی تاریخی ظلم به زن: آشنایی با نظرات تحقیرآمیز اندیشمندان غربی (مانند فیثاغورس، شوپنهاور و نیچه) و قوانین تبعیضآمیز یونان و روم باستان و ایران باستان (ساسانیان).
تحلیل زنان در انقلاب صنعتی: چگونگی تبدیل شدن زنان به ابزار تولید انبوه و نیروی کار ارزان قیمت با وعده حق مالکیت.
فهم سوءاستفاده اقتصادی: بررسی فرهنگسازی برای تحقیر نفقه، ترویج فرهنگ ۵۰/۵۰ در تأمین مخارج و تبدیل زن به ابزار اقتصادی در خانواده.
نقش زنان در توجیه استعمار: مطالعه موارد تاریخی از جمله بیوهسوزی در هند و بهانهتراشی بریتانیا در مصر و نفاق لرد کرومر برای توجیه حضور استعماری.
سازوکار انقلاب جنسی و مصرف: درک چگونگی استفاده از نظریه فروید توسط ادوارد برنایز برای تبدیل زنان به ابزار مصرف انبوه (مانند مشعلهای آزادی و ترویج سیگار).
تفکیک آزادی از اضطرار: تحلیل چگونگی تبدیل مشاغل سخت و نظامی زنان در جنگ جهانی دوم به یک اضطرار اقتصادی به جای آزادی.
آزادی جنسی، حربه جنگ سرد: بررسی نقش سیآیای در انحراف مطالبات فمینیستی به سمت آزادی جنسی و استفاده از موسیقی جاز بهعنوان سفیر فرهنگی در مقابله با شوروی.
زنان ابزار مداخله نظامی و سیاسی: آموزش موارد عینی سوءاستفاده از زنان بهعنوان بهانه لشکرکشی و جنگ فمینیستی، شامل افغانستان، عراق (دروغ پرستار نیره) و سودان.
شناسایی حربه دروغ تجاوز: مطالعه حربه دروغ تجاوز صربها به زنان برای تجزیه یوگوسلاوی و فهم چگونگی تکرار این حربه در فتنههای معاصر داخلی.
شناسایی دوقطبیسازی حجاب: درک نقشه دشمن برای ایجاد خصومت بین مذهبیها و غیرمذهبیها از طریق دوقطبیسازی حجاب، با مطالعه تجربه مصر معاصر.
وجه تمایز اصلی دوره ناگفتههای صورتی در رویکرد ساختاری و ریشهای آن نهفته است. این دوره، بهجای تمرکز بر پاسخهای موردی و عاطفی به شبهات، یک منطق کلان تاریخی و استعماری را در تمام جلسات بهعنوان نخ تسبیح قرار میدهد.
دوره با رویکردی مستند و تحلیلی به عقب میرود و ابتدا با بررسی تاریخی ظلم به زن در دوران باستان، پیشفرض غلط محدود بودن ظلم به اسلام را از بین میبرد. سپس با نقطهگذاری دقیق تاریخی (انقلاب صنعتی، دوران استعمار، جنگ جهانی، جنگ سرد)، نشان میدهد که چگونه هر نیاز غرب، به تولید شکل جدیدی از سوءاستفاده از زنان منجر شده است. این ساختار به مخاطب کمک میکند تا درک کند که ظلم به زن، یک پدیده اتفاقی نیست، بلکه یک پروژه مستمر استعماری است.
منبع اصلی این دوره، پژوهشی تحت عنوان «ناگفتههای صورتی» است که با استفاده از اعترافات و تحلیلهای داخلی اندیشمندان و افسران خود غرب (مانند رابرت بایر، افسر CIA) و متون مرجع، به عمق نفاق استعماری نفوذ میکند. استفاده از اسناد تاریخی عینی و نامهای مشخص (مانند ادوارد برنایز در جلسه ۶، یا پرستار نیره در جلسه ۱۰) اعتبار تحلیلها را افزایش میدهد و دوره را از کلیگویی دور میسازد. همچنین، به کارگیری تئوریهای روانشناسی (فروید و برنایز) برای تحلیل رفتار فرهنگی، بُعد علمی محتوا را تقویت میکند.
در حالی که رویکردهای دیگر ممکن است تنها به مباحث دینی بپردازند، این دوره بهطور خاص بر نقش زنان بهعنوان ابزار مداخله سیاسی، نظامی و امنیتی در ۳۰ سال اخیر تمرکز میکند. بررسی جزئیات وقایعی مانند تجزیه یوگوسلاوی، جنگهای فمینیستی در افغانستان و اغتشاشات سودان، نشان میدهد که چگونه نقشه دشمن، تکراری است و آگاهی از این تجربهها، نسل جوان را در برابر حوادث آینده کشورشان، آگاه و مقاوم میسازد.
وجه تمایز نهایی این دوره در هدف نهایی آن است: جلوگیری از تبدیل شدن زنان به طعمه دشمن. این دوره صرفاً به دنبال اثبات ایدئولوژی نیست، بلکه میخواهد این بصیرت را ایجاد کند که حتی اگر دختری قصد کشف حجاب داشته باشد، باید آگاه باشد که مورد سوءاستفاده سیاسی قرار نگیرد. این سطح از آگاهی و دوراندیشی، دوره را از سطح صرفاً ایدئولوژیک به سطح تحلیل استراتژیک ارتقا میدهد و تلاش میکند تا ذهن جامعه، خصوصاً نوجوان و جوان، را به سمت مسائل اصلی (مبارزه با استکبار و تحریمهای آمریکا) هدایت کند و اجازه ندهد اغتشاشات و سالگردها حول دوقطبی حجاب بگردد.