فقیه اگر به دلیل رسید بر اساس همون حکم میده اگر دلیل پیدا نکرد میرود سراغ اصل. قبح عقاب بلا بیان: تا به مردم حجت و دلیل نرسد همه چیز بر اساس اصل برائت مجاز است البته بعد از اینکه جستجو و بررسی کرد.
۰ : ۱۷
محمد مهری
اگر دلیل نبود باید سراغ اصل رفت
اصل احراز واقع نمیکنه ولی دلیل چرا
۰ : ۲۱
محمد مهری
اگر دو دلیل با هم تعارض داشت چه کنیم؟
هر دو دلیل باشد، دلالت هر دو یکی باشه، سند هر دو یکسان باشه، راه جمع عرفی نداشته باشد، با این شرایط باید هر دو را کنار گذاشت و به اصل عملی رجوع کرد.
۰ : ۲۸
محمد مهری
دو نوع عملیات استنباط داریم بر اساس ادله محرزه یا اصل عملی.
علم اصول علم به عناصر مشترکه (در فقه) در عملیات استنباط حکم شرعی. در هر دو نوع یک چیز مشترک(در علم اصول) داریم : حجیت قطع.
۰ : ۳۱
محمد مهری
قطع یعنی چه؟ انکشاف قضیه ای به درجه ای که شک بر ندارد. این هست و جز این نیست. به حدی از "این هست" برسیم که دیگر احتمالی به "جز این نیست" ندهیم.
۰ : ۳۹
محمد مهری
حجیت یعنی چه؟ دو طرفه است از جانب بنده به مولا و از جانب مولا به بنده.
قطع دارم به عدم رضایت مولایم به کاری ولی او نگفته بود ولی من میدانستم، پس او میتواند من را بازخواست کند
۰ : ۴۷
محمد مهری
فقیه اگر به دلیل رسید بر اساس همون حکم میده اگر دلیل پیدا نکرد میرود سراغ اصل. قبح عقاب بلا بیان: تا به مردم حجت و دلیل نرسد همه چیز بر اساس اصل برائت مجاز است البته بعد از اینکه جستجو و بررسی کرد.
۰ : ۱۷
محمد مهری
اگر دلیل نبود باید سراغ اصل رفت
اصل احراز واقع نمیکنه ولی دلیل چرا
۰ : ۲۱
محمد مهری
اگر دو دلیل با هم تعارض داشت چه کنیم؟
هر دو دلیل باشد، دلالت هر دو یکی باشه، سند هر دو یکسان باشه، راه جمع عرفی نداشته باشد، با این شرایط باید هر دو را کنار گذاشت و به اصل عملی رجوع کرد.
۰ : ۲۸
محمد مهری
دو نوع عملیات استنباط داریم بر اساس ادله محرزه یا اصل عملی.
علم اصول علم به عناصر مشترکه (در فقه) در عملیات استنباط حکم شرعی. در هر دو نوع یک چیز مشترک(در علم اصول) داریم : حجیت قطع.
۰ : ۳۱
محمد مهری
قطع یعنی چه؟ انکشاف قضیه ای به درجه ای که شک بر ندارد. این هست و جز این نیست. به حدی از "این هست" برسیم که دیگر احتمالی به "جز این نیست" ندهیم.
۰ : ۳۹
یادداشتهای این جلسه
محمد مهری
فقیه اگر به دلیل رسید بر اساس همون حکم میده اگر دلیل پیدا نکرد میرود سراغ اصل. قبح عقاب بلا بیان: تا به مردم حجت و دلیل نرسد همه چیز بر اساس اصل برائت مجاز است البته بعد از اینکه جستجو و بررسی کرد.
۰ : ۱۷
محمد مهری
اگر دلیل نبود باید سراغ اصل رفت
اصل احراز واقع نمیکنه ولی دلیل چرا
۰ : ۲۱
محمد مهری
اگر دو دلیل با هم تعارض داشت چه کنیم؟
هر دو دلیل باشد، دلالت هر دو یکی باشه، سند هر دو یکسان باشه، راه جمع عرفی نداشته باشد، با این شرایط باید هر دو را کنار گذاشت و به اصل عملی رجوع کرد.
۰ : ۲۸
محمد مهری
دو نوع عملیات استنباط داریم بر اساس ادله محرزه یا اصل عملی.
علم اصول علم به عناصر مشترکه (در فقه) در عملیات استنباط حکم شرعی. در هر دو نوع یک چیز مشترک(در علم اصول) داریم : حجیت قطع.
۰ : ۳۱
محمد مهری
قطع یعنی چه؟ انکشاف قضیه ای به درجه ای که شک بر ندارد. این هست و جز این نیست. به حدی از "این هست" برسیم که دیگر احتمالی به "جز این نیست" ندهیم.
۰ : ۳۹
محمد مهری
حجیت یعنی چه؟ دو طرفه است از جانب بنده به مولا و از جانب مولا به بنده.
قطع دارم به عدم رضایت مولایم به کاری ولی او نگفته بود ولی من میدانستم، پس او میتواند من را بازخواست کند
۰ : ۴۷
محمد مهری
فقیه اگر به دلیل رسید بر اساس همون حکم میده اگر دلیل پیدا نکرد میرود سراغ اصل. قبح عقاب بلا بیان: تا به مردم حجت و دلیل نرسد همه چیز بر اساس اصل برائت مجاز است البته بعد از اینکه جستجو و بررسی کرد.
۰ : ۱۷
محمد مهری
اگر دلیل نبود باید سراغ اصل رفت
اصل احراز واقع نمیکنه ولی دلیل چرا
۰ : ۲۱
محمد مهری
اگر دو دلیل با هم تعارض داشت چه کنیم؟
هر دو دلیل باشد، دلالت هر دو یکی باشه، سند هر دو یکسان باشه، راه جمع عرفی نداشته باشد، با این شرایط باید هر دو را کنار گذاشت و به اصل عملی رجوع کرد.
۰ : ۲۸
محمد مهری
دو نوع عملیات استنباط داریم بر اساس ادله محرزه یا اصل عملی.
علم اصول علم به عناصر مشترکه (در فقه) در عملیات استنباط حکم شرعی. در هر دو نوع یک چیز مشترک(در علم اصول) داریم : حجیت قطع.
۰ : ۳۱
محمد مهری
قطع یعنی چه؟ انکشاف قضیه ای به درجه ای که شک بر ندارد. این هست و جز این نیست. به حدی از "این هست" برسیم که دیگر احتمالی به "جز این نیست" ندهیم.