معرفی دوره
انسانشناسی
آیا تا به حال در هزارتوی زندگی، در جستجوی نقشهای بودهاید که شما را به حقیقت وجودی خودتان و رازهای هستی برساند؟ آیا دغدغه اصلیتان صرفاً موفقیتهای بیرونی نیست، بلکه تحقق کمال درونی و رسیدن به والاترین مقام انسانی است؟ اگر چنین است، دوره ساختار وجودی انسان دقیقاً همان نقشه راه و کلید گمشدهی شماست.
دوره ساختار وجودی انسان که توسط استاد هانی چیت چیان طراحی و ارائه شده است، یک مسیر آموزشی عمیق و ساختارمند است که بنیانهای وجود انسان را بر اساس منابع اصیل اسلامی (قرآن و روایات اهل بیت) مورد تحلیل قرار میدهد. این دوره فراتر از مفاهیم سطحی توسعه فردی، به بررسی حقیقت بسیط و الهی انسان پرداخته و نقشه راهی جامع برای دستیابی به کمال حقیقی با علم و عمل ترسیم میکند. ما در این جلسات، با استناد به مباحثی چون تفسیر سوگندهای سوره تین (برای درک مقام انسان احسن تقویم)، به ترسیم ساختار دوگانهی علم و ادراک و عمل و رفتار پرداخته و چگونگی رشد این دو قوه تا رسیدن به اوج الهام و ولایت را گام به گام شرح میدهیم. هدف اصلی، آشکارسازی علمی است که در درون انسان نهفته است و خروج از حالت «بهیمیت» و ورود به ساحت معرفت نفس است. این دوره، یک دگرگونی بنیادین در شیوه شناخت و سبک زندگی شما ایجاد خواهد کرد.
دوره ساختار وجودی انسان با هدف پاسخگویی به عمیقترین نیازهای انسان کمالجو طراحی شده است و نیازهای اساسی زیر را به شیوهای جامع برطرف میکند. این دوره، درک شما از خویشتن را از سطح نقشها (مانند جنسیت) به سطح حقیقت و ذات الهی ارتقا میدهد تا از محدودیتهای ظاهری رها شوید. این آموزش به شما کمک میکند تا قوای ادراکی خود (از حواس تا عقل) را به صورت علمی و نظاممند مدیریت کنید تا به جای دریافت دادههای پراکنده و آشفته، به شناخت صحیح هستی و قوانین ثابت آن دست یابید و از این طریق، از گمراهی در «تصاویر دنیایی» نجات پیدا کنید و به «صاحب تصویر» متوجه شوید. علاوه بر این، دوره نقشه راه تبدیل علم نظری به عمل پایدار (شاکله) را ارائه میدهد و با تبیین دقیق مفهوم ایمان، شما را قادر میسازد تا بایدها و نبایدهایی که از عقل و الهام نشأت گرفتهاند را به پذیرش قلبی و التزام عملی برسانید. همچنین، با معرفی اصول وظیفهمحوری بهجای نتیجهگرایی (در نسبت با قضا و قدر)، اضطراب ناشی از کنترلناپذیری نتایج را از زندگی شما دور میکند و تمرکز بر تکالیف صحیح را تثبیت مینماید. در نهایت، با آموزش مبانی تربیت نسلی، به شما روشهای صحیح انتقال مفاهیم عمیق دینی و رشد فکری متناسب با سنین مختلف را میآموزد و ابزار لازم برای مدیریت قلوب و ایجاد الفت را در اختیار شما قرار میدهد.
این دوره برای طیف وسیعی از افراد که دغدغه کمال و شناخت عمیق دارند، طراحی شده است:
دانشجویان، پژوهشگران و اساتیدی که به دنبال مبانی نظری و فلسفی منسجم از ساختار وجود انسان در متون دینی هستند.
سالکان و رهجویان که نیاز به نقشهراهی علمی و گامبهگام برای سیر و سلوک دارند.
والدین و مربیانی که خواهان روشهای صحیح و عمیق برای تربیت فکری و معنوی کودک و نوجوان هستند.
افرادی که احساس میکنند در زندگی روزمره، قوای درونیشان مدیریت نشده و به دنبال مدیریت قوای ادراکی (خیال، وهم، عقل) خود هستند.
تمامی کسانی که به دنبال درک عملی از مفاهیمی چون ولایت، قضا و قدر، ایمان و الفت در زندگی روزمره خود میباشند.
پس از گذراندن کامل دوره ساختار وجودی انسان، شما به درکی ساختاریافته و منسجم از نظام هستی و جایگاه خود در آن خواهید رسید. شما قادر خواهید بود تا با تسلط بر ساختار دوگانه علم و عمل، فرایند ادراک خود را از حواس تا رسیدن به الهام ساماندهی کنید و آن را به ایمان و عمل صالح تبدیل نمایید. دستاورد محوری این دوره، عبور از خودشناسی سطحی به معرفت نفس عمیق است که شما را از محدوده "بهیمیت" خارج کرده و به ساحت انسان احسن تقویم میرساند. شما همچنین اصول عملی الفت را برای تأثیرگذاری و جهتدهی به قلوب خواهید آموخت، ضرورت ولایت را نه به عنوان یک تکلیف سیاسی، بلکه به عنوان یک نیاز وجودی درک خواهید کرد و با پذیرش اصل وظیفهمحوری، آرامش بیشتری را در مواجهه با تقدیر و قضا به دست خواهید آورد و نهایتاً، اصول تربیت نسلی را فرا خواهید گرفت که بتواند مفاهیم دینی را متناسب با مراحل رشد فکری درک کند. این دستاوردها، به شما کمک میکند تا یکپارچگی میان شناخت، باور و رفتار را در زندگی خود ایجاد نمایید و به کمال حقیقی نزدیک شوید.
شما در طول این دوره، عمیقترین مباحث مربوط به ساختار وجودی خود و هستی را میآموزید:
تفسیر وجودی سوره تین و مقام احسن تقویم انسان: درک شرافت انسان کامل و ارتباط آن با سوگندهای الهی.
ساختار دوگانه وجودی انسان (علم و عمل): ترسیم نقشه کلی قوای ادراکی (حواس، خیال، وهم، تفکر، عقل) و قوای عملی.
تفکیک نعمتهای مقدمهای و حقیقی: شناخت مسیر واقعی کمال حقیقی از طریق علم و عمل.
تبیین فلسفی انسان؛ عالم اکبر و اصغر: درک جایگاه انسان به عنوان آینه تمامنمای هستی و ضرورت عبور از معشوقهای دنیایی.
مدیریت قلوب و اصول الفت: فراگیری تکنیکهای رام کردن و جهتدهی صحیح دلها (با استناد به حدیث «قلوب الرجال وحشیة»).
مبانی تقدیر و قضا: تغییر رویکرد از نتیجهمحوری به وظیفهمحوری در برنامهریزی زندگی.
تکمیل فرایند شناخت (از تفکر تا الهام): درک چگونگی تبدیل خیر حاصل از حس و عقل به الهام به عنوان خروجی نهایی عقل.
ضرورت ولایت و مفهوم ماء معین: تبیین نیاز وجودی انسان به امام به عنوان منبع حیاتبخش روح.
نقش ایمان به عنوان واسطه علم و عمل: تحلیل پذیرش قلبی بایدها و نبایدهایی که از الهام نشأت میگیرد.
سیر تبدیل ایمان به شاکله: درک زنجیره پیوسته ایمان، فعل، صفات و شاکله در تثبیت هویت و عمل پایدار.
وش صحیح تربیت معنوی و فکری کودک: نحوه انتقال مفاهیمی چون خدا، بهشت و جهنم متناسب با مراحل رشد سنی.
دوره ساختار وجودی انسان با رویکرد منحصر به فرد خود، از بسیاری از دورههای خودشناسی و توسعه فردی متمایز است. تمایز اصلی این دوره، اتکا به منابع اصیل و غنی اسلامی، بهویژه قرآن و روایات اهل بیت، در کنار تحلیلهای عمیق فلسفی است. دوره صرفاً به ارائه دستورات اخلاقی نمیپردازد، بلکه یک نظام نظری منسجم را برای تبیین ساختار وجودی انسان ارائه میدهد، به طوری که مفاهیم را از سطح آیات (مانند سوره تین) تا ریشه فلسفی (مانند عالم اکبر و اصغر) دنبال میکند. این رویکرد، درک مخاطب را از یک دانش صرف، به یک معرفت عمیق وجودی ارتقا میدهد.
سبک ارائه استاد هانی چیت چیان بر آموزش نظاممند و ساختاریافته مفاهیم کلیدی استوار است. جلسات دارای ساختاری کاملاً منطقی هستند که ابتدا به تبیین حوزه علم و ادراک میپردازند (از حواس تا الهام) و سپس به صورت گامبهگام به حوزه عمل و رفتار (از ایمان تا شاکله) وارد میشوند. این ساختار، از هرگونه کلیگویی پرهیز کرده و مباحث را بهگونهای ارائه میدهد که مخاطب دقیقاً بداند در هر مرحله، کدام قوای وجودی خود را مدیریت میکند. تمرکز بر ترسیم نقشه و فرایند (مانند فرایند ادراک) به جای ذکر صرف صفات، از ویژگیهای بارز این دوره است.
این دوره با تأکید بر تمرینات کاربردی (چنانکه در مباحثی چون الفت و وظیفهمحوری دیده میشود)، مفاهیم عمیق فلسفی را به یک مدل عملی زندگی تبدیل میکند. به عنوان مثال، بحث قضا و قدر نه صرفاً یک بحث کلامی، بلکه به یک اصل در برنامهریزی روزمره تبدیل میشود تا فرد به جای تمرکز بر کنترل نتایج، بر انجام صحیح وظیفه و تکلیف متمرکز شود. این تعامل میان عقلانیت و عملگرایی، به همراه تأکید بر روش صحیح تعامل با مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان، این دوره را به یک الگوی آموزشی بینظیر برای تحقق کمال حقیقی تبدیل کرده است و آن را از دورههای صرفاً انگیزشی یا صرفاً نظری متمایز میسازد.

تعداد دانشجو
۳,۰۰۲
مدت دوره
۱۶ : ۴ : ۱۸
امتیاز (۱۳ نفر)
۴.۵ از ۵
بارگذاری شده
% ۱۰۰