معرفی دوره
مهارتهای رسانهای
بدون شک، امروز ما خانوادهها با شرایطی مواجه هستیم که دغدغههای فراوانی را برایمان ایجاد کرده است. در طول ماههای گذشته، تعطیلی مدارس و حضور پررنگ فرزندان در محیط خانه، چالشهای متعددی را در ابعاد علمی، اخلاقی، تربیتی، فرهنگی و اقتصادی به وجود آورده است. آیندهپژوهان پیشبینی میکنند که در ایام پسا کرونا، خانوادهها با مشکلات جدی مواجه خواهند بود، و چه نیکوست که ما بدانیم این چالشها چیستند تا بتوانیم بخشی از آنها را پیشگیری و مدیریت نماییم. دوره «باید و نبایدهای فضای مجازی» با تدریس استاد سیدعلیرضا تراشیون، دقیقاً با هدف توانمندسازی شما برای غلبه بر وضعیت موجود و مدیریت و کنترل شرایط، طراحی شده است. این دوره به ترسیم جامع و دقیق شاخصههای مهم خانه مطلوب میپردازد که دربرگیرنده حدود ۳۰ ویژگی کلیدی برای ارزیابی و ارتقاء تراز خانواده است.
این دوره آموزشی، با محوریت سه کلیدواژه «خانه»، «کرونا» و «فضای مجازی»، ابعاد مختلف تربیت فعال و ایجاد آرامش در محیط خانه را پوشش میدهد. در بخش خانه، ضمن معرفی ۱۶ شاخصه مهم خانه مطلوب، بر نکاتی چون رفتارهای عاطفی و محبتآمیز، اعتمادسازی، حل فعال مشکلات، و مسئولیتپذیری در انجام کارهای شخصی، مشترک و عبادی تأکید شده است. بخش محوری دیگر، ورود به ماهیت و ابعاد فضای مجازی است که به عنوان یک ابر قدرت جهانی، فرهنگ، اقتصاد و دولتها را متأثر ساخته است. استاد تراشیون در این دوره به صورت ویژه، ویژگیها، علل گسترش و آسیبهای فکری و رفتاری این فضا را بررسی میکنند تا خانوادهها با افزایش سواد رسانهای خود، بتوانند فرزندان را از افتادن در «قتلگاه معنوی و اخلاقی» برهانند و تهدیدات را تبدیل به فرصتهای رشد کنند. این دوره راهکارهای عملی و تدابیر تربیتی را ارائه میدهد تا فرزندانی که در حال شکلگیری شخصیت هستند، در معرض محتوای بیدر و پیکر بزرگسالان قرار نگیرند.
این دوره برای رفع نیازهای ضروری خانوادهها در عصر حاضر طراحی شده است. یکی از مهمترین نیازهایی که برطرف میشود، ترسیم نقشه راه برای خانه مطلوب و ارزیابی وضعیت فعلی خانواده بر اساس حدود ۳۰ ویژگی کلیدی است تا از آسیبهای مختلف علمی، اخلاقی، تربیتی و اقتصادی دوران پسا کرونا پیشگیری شود. این دوره به والدین میآموزد که چگونه اقتدار عاطفی خود را در خانه حفظ کرده و با فرزندان نوجوان ارتباط بهتری برقرار کنند تا حرفشنوی افزایش یابد. همچنین، به صورت کاربردی راهکارهایی برای حل مشکلات خانوادگی از طریق گفتوگوی مستمر، درک ویژگیهای طرف مقابل، و استفاده از اصول اخلاقی (مانند گذشت و مدارا) ارائه میدهد تا از «دفن مشکلات» و ایجاد خشم پنهان جلوگیری شود. هدف اصلی، توانمندسازی والدین برای مدیریت فعال فرایند تربیت است، به گونهای که از تربیت نیابتی دوری جسته و با رویکرد فعالانه و هوشمندانه، زمینه رشد همه جانبه فرزندان را فراهم سازند. در نهایت، این دوره به طور خاص به چگونگی مقابله با بینظمی زندگی ناشی از نفوذ فضای مجازی، از طریق وضع قوانین و آداب استفاده از رسانه در مکانها و زمانهای ممنوعه (مانند سر سفره یا اتاق خواب) میپردازد تا آرامش به خانه بازگردد.
والدینی که نگران آسیبهای اخلاقی، تربیتی و فکری ناشی از حضور فرزندان در فضای مجازی یله و رها هستند.
خانوادههایی که در ایام کرونا، با جزیرهای عمل کردن اعضا، ضعف ارتباطی و کمرنگ شدن صمیمیت مواجه شدهاند.
والدین علاقمند به تربیت فعال و روشمند که میخواهند محوریت تربیت را خودشان برعهده بگیرند و خسته نشوند.
زوجینی که به دنبال شناخت و ادای حقوق اخلاقی و شرعی متقابل هستند تا به سعادت دنیا و آخرت دست یابند.
والدین فرزندان نوجوان و جوان که به دنبال تقویت مسئولیتپذیری در حوزههای شخصی، عبادی و اقتصادی در فرزندان خود هستند.
تمام اعضای خانواده که در تلاشند تا با خوشاخلاقی و دوری از رفتارهای نامطلوب مانند غر زدن، پرخاشگری و ناامیدی، تراز خانه خود را بالا ببرند.
پس از گذراندن دوره «باید و نبایدهای فضای مجازی»، مخاطبان قادر خواهند بود تا شاخصههای خانه مطلوب را شناسایی کرده و خانه خود را در تراز پیشگیری از آسیبها قرار دهند. مهمترین دستاورد، کسب سواد رسانهای با رویکرد تربیتی-دینی است تا بتوانند از افول اخلاقی، اعتقادی و فکری که فضای مجازی به راحتی فراهم میکند، جلوگیری نمایند. خانوادهها میآموزند که با فعال بودن و برنامهریزی برای نیازهای فرازیستی و تفریحات سازنده فرزندان، انفعال را کنار گذاشته و اجازه ندهند که سرمایهداران جهانی با هدف سرگرمی (Entertainment) و کسب سود، برای نسل آنها برنامه ریزی کنند. این دوره به صورت عمیق، انواع آسیبهای رفتاری، جسمی و روانی ناشی از اعتیاد مجازی را معرفی کرده و راهکارهای پیشگیری از جمله مدیریت فواصل استفاده از رسانه با فعالیتهای حقیقی، و تنظیم شرایط مناسب استفاده از ابزار (مانند فاصله چشم تا صفحه نمایش) را فرا میگیرند. همچنین، والدین روشهای جبران دستاورد ضعیف علمی و تربیتی فضای مجازی را، از طریق قرار دادن مکملهای علمی و انتقال فعالیتهای مجازی به فضای حقیقی و تعامل با افراد علمی و تربیتی مؤثر، فراخواهند گرفت. این دستاوردها، به تقویت قدرت حل مسئله در مواجهه با هیجانات بالا و حفظ آرامش و صمیمیت در خانواده منجر خواهد شد.
شاخصههای خانه مطلوب و راههای ارتقاء تراز خانواده: معرفی ۳۰ ویژگی خانه مطلوب، شامل لزوم رفتارهای عاطفی، گفتوگوهای اعتمادساز، پرهیز از واکنشهای نامطلوب (تحقیر، سرزنش، تنبیه)، و تقویت هوش هیجانی برای مدیریت هیجانات
اصول تربیت فعال و مسئولیتپذیری: چگونگی الگوبودن والدین، تقسیم مسئولیت بین اعضا، سپردن مسئولیتهای خوشایند در مراحل اولیه، و عدم انفعال در تربیت
شناخت حقوق و وظایف متقابل: آموزش وظایف اخلاقی مشترک (اخلاق خوب، عفت و پاکدامنی، درک یکدیگر) و وظایف اختصاصی زوجین (مانند حفظ اسرار شوهر، سرپرستی و مدیریت خانه توسط مرد و تأمین هزینه زندگی او)
ماهیت و ویژگیهای فضای مجازی: درک ویژگیهایی چون فرامرزی بودن (شکستن مرزهای جغرافیایی، سنی و خانوادگی)، گمنامی کاربر، تنوع و جذابیت بالا، سرعت و ارزان بودن دسترسی و نفوذ در ابعاد مختلف زندگی
علل گرایش و اعتیاد به فضای مجازی: بررسی ۸ علت گسترش، از جمله سرگرمی، کسب و کار، فانتزی بودن فضا (اوهام و خیال)، و عملکرد غریزی؛ و عوامل ایجاد اعتیاد مانند نوع بازیها (که ولع ایجاد میکنند) و هرزهبینی
آسیبهای فکری، اخلاقی و رفتاری رسانه: آشنایی با آسیبهایی نظیر فضای بدون هنجار و مسئولیت، افول اخلاقی (عادیسازی رابطه با جنس مخالف و تقویت غرایز)، تکبعدی شدن فرد به دلیل دیداری بودن فضا و تضعیف مهارتهای شنیداری و لمسی، فقدان دستاورد علمی و تربیتی، و آسیبهای جسمی و روانی (مانند مشکلات تمرکز، خواب، و رنگپریدگی)
راهکارهای پیشگیری و مدیریت رسانه: تعیین آداب استفاده از رسانهها (از جمله مناطق ممنوعه مانند اتاق خواب و زمانهای ممنوعه مانند هنگام گفتگو یا سر سفره)، تقویت ارتباطات کلامی و اجتماعی حقیقی، و پر کردن فواصل استفاده از فضای مجازی با فعالیتهای حقیقی
جلوگیری از آسیبهای فکری: الگوگیری از سبک زندگی دینی و اسلامی (بر پایه چهار محور)، همنشینی با خوبان، و مطالعه کتب مفید
وجه تمایز اصلی این دوره، رویکرد جامع، فعالانه و حکیمانه آن در مواجهه با چالشهای تربیتی و رسانهای است که فراتر از توصیههای روانشناسی صرف عمل میکند. اولاً، رویکرد دوره از یک نگاه صرفاً واکنشی به تهدیدات دوری جسته و بر ترسیم فعال خانه مطلوب به عنوان زیرساخت بندگی و پیشگیری از آسیبها متمرکز است. این دوره تلاش میکند تا تهدیدات (مانند حضور پررنگ بچهها در خانه و فضای مجازی) را به فرصتهایی برای رشد علمی و مهارتی تبدیل نماید. ثانیاً، تحلیل محتوا بر پایه نظام فکری اسلام است؛ به جای اکتفا به حقوق شرعی، بر حقوق اخلاقی و وظایف مشترک و اختصاصی در خانواده تأکید شده که نتیجه آن سعادت دنیا و آخرت است. ثالثاً، ساختار جلسات و سبک تدریس با زبان فاخر و رسمی، نکات کلیدی و اهداف کاربردی را به دور از کلیگویی بیان میکند، به گونهای که مخاطب با تیترهای دقیق و گویا بداند دقیقاً چه چیزی خواهد آموخت. همچنین، هشداردهی فعالانه نسبت به آسیبهای جدی و قاتل مانند قتلگاه معنوی فضای مجازی و تنظیمگری بر اساس سواد رسانهای با رویکرد تربیتی-دینی، به جای برچسبهای سنی لیبرالیستی، این دوره را متمایز میسازد. در نهایت، ارائه راهکارها بسیار عملیاتی و جزئی است، از جمله آموزش نحوه گفتوگوی مستمر برای حل اختلافات و تعیین آداب سختگیرانه برای استفاده از رسانه (مانند پرتاب کردن موبایل در زمان گفتگو) تا نظم حقیقی به زندگی بازگردد. این دوره، پدر و مادر را به عنوان محوریت و بازوان اصلی تربیت معرفی میکند و بر لزوم هزینه کردن برای تقویت فکر فعال و اندیشه ورزی تأکید مینماید تا افراد از راکد ماندن بپرهیزند.

تعداد دانشجو
۰
مدت دوره
۳۵ : ۵ : ۹
امتیاز (۰ نفر)
۰ از ۵
بارگذاری شده
% ۱۰۰