معرفی دوره
مهارتهای زندگی
آیا تا به حال احساس کردهاید که عمر گرانبهای شما، فارغ از حجم تلاش و تکاپو، همچون کالایی بر باسکول کمیت، بی هیچ توجهی به ارزش واقعیاش، به هدر میرود؟ آیا روزمرگیها و کارهای سطحی، شما را از کارهای مهم اما غیرفوری زندگی، همچون معرفت، تدبر و هدفگذاری دور ساخته است؟ حقیقت این است که زمانه از انسان مرده و مرداری میسازد، مگر آنکه خودمان را در محضر الهی ذبح نفس کرده و ارزش وقت را درک کنیم. این دوره با هدف ایجاد یک تغییر نگاه عمیق و بازنگری در رویکرد ذهنی، نه صرفاً ارائه تکنیکهای سطحی، طراحی شده است. دوره مدیریت زمان و برنامهریزی، با رویکرد معرفتی و تربیتی، با تکیه بر حکمتها و معارف استاد حسن پُرسا و آموزههای ناب فاطمی، شما را به این درک میرساند که برنامه چیزی نیست جز خود عمل و نه مقدمه آن. این دوره به مخاطبان میآموزد که خودآگاهی بر زمانآگاهی تقدم دارد و تا انسان خود را نشناسد، نمیتواند به درک صحیح اجل و عمر دست یابد.
مدیریت زمان و برنامهریزی در این دوره، فراتر از یک مهارت اجرایی، یک سلوک توحیدی و تربیتی است که هدف نهایی آن، پیوند دادن دنیا به آخرت در بستر اعمال صالح و قرار گرفتن در نظام ولایی اهل بیت است. ما در این جلسات خواهیم آموخت که چگونه با شناخت تمایز اوقات شبانهروز (مغرب، عشا، صبح، ظهر، عصر) و نقش هر یک در چرخه حیات و پروژههای زندگی، ساعت خود را بر مقیاس لحظه و دقیقه تنظیم کنیم و به تقوای زمان دست یابیم. غایت این مسیر، رسیدن به عصمت در مقیاس خودمان است؛ یعنی برنامه زندگی ما طوری طراحی شود که اساساً امکان گناه و فرصت غفلت برای ما به وجود نیاید. این تحول با آغاز تفکر در نفس شروع شده و با رسیدن به مقصدآگاهی (لقاء رب) پایان میپذیرد.
این دوره با رویکردی معرفتی و مهارتی، به صورت مشخص نیازهای اساسی و دیرینه مخاطبان را برطرف میکند و آنان را از دامهای تصویف (اهمالکاری) و روزمرگی نجات میدهد. هدف اصلی، اصلاح رویکرد و نگاه است، زیرا مشکل ما کمبود زمان نیست، بلکه کمبود توجه نفسانی است. این دوره شما را قادر میسازد تا از حالت انفعال در برابر حوادث خارج شوید و به جای غافلگیر شدن از رخدادها، به امام هستی و حوادث زندگی خود تبدیل شوید و برای امور اضطراری خارج از برنامه نیز تدارک لازم را ببینید. یکی از نیازهای کلیدی که این دوره به آن پاسخ میدهد، دستیابی به برکت در وقت است؛ به این معنا که چگونه میتوان از یک واحد زمان، بهرههای بیش از یکی برد و کارها را به شکل طولی روی هم سوار کرد و به عمل زاینده و بارور رسید.
این دوره به طور خاص به این نیازها پاسخ میدهد: برطرف کردن دلیل بیانگیزگی، کسالت و بیحالی در زندگی که معمولاً ناشی از گم کردن هدف است؛ دستیابی به انضباط شخصی و استمرار عمل که مهمترین رکن موفقیت در غلبه بر اهمالکاری است و ۹۵ درصد مردم دنیا با مشکل آن مواجهاند؛ فهم ارزش زمان و مقیاسهای صحیح مواجهه با آن (از نانو تا ساعت) تا بتوانیم وقت را تلف نکنیم و قدرت لحظه را درک کنیم؛ تبیین نظام اولویتبندی برای خروج از دام کارهای غیرمهم و غیرفوری و تمرکز بر کارهای مهم غیرفوری که سرنوشتسازند؛ جبران سالهایی که هدر رفته و رفع حسرت گذشته، با این یقین که خداوند غفلت ما را در مغفرت خود حل میکند و با شتاب در مسیر رشد، دیگر آن مسائل گذشته در حافظه انسان هم نمیماند؛ و یافتن پاسخ برای این تناقض که آیا فعالیتهای شغلی و روزمره (مانند کار یک خانم خانهدار) مانع کار فرهنگی و علمی است یا خیر، با این تعریف که عبودیت، انجام مهمترین کار در لحظه است و انسان میتواند در هر شرایطی به رشد خود ادامه دهد.
این دوره برای تمامی افرادی که دغدغه رشد و کمال در بستر زمان را دارند و به دنبال یک سیستم جامع، اصیل و عملیاتی برای مدیریت زندگی هستند، طراحی شده است:
مدیران، مسئولان و فعالان اجتماعی که میخواهند چشمانداز خود را در ذیل طرح جامع رسول و امام زمان (عج) تنظیم کنند و از موفقیت قطعی بهرهمند شوند.
والدین و مربیان که به دنبال طرحی شش مولفهای برای تربیت زمانمحور فرزندان خود، به ویژه در مقطع حیاتی ۷ تا ۱۴ سالگی (رشد دوم)، هستند.
دانشجویان و طلاب که میخواهند بین انبوه اطلاعات، منابع و فعالیتها، اولویت خود را کشف کرده و بین فکر و عمل تعادل ایجاد کنند.
افرادی که با مشکل بینظمی، تعلل (تصویف)، و ناتوانی در پایبندی به برنامههای طولانی مدت دست و پنجه نرم میکنند.
کسانی که به دنبال سبک زندگی کوثرانه و بهرهمندی از ادعیه و معارف حضرت زهرا (س) برای تنظیم اوقات و امور خود هستند.
پس از گذراندن این دوره، مخاطب به یک انسان با انضباط، آگاه و هدفمند تبدیل میشود که در بستر زمان یک زندگی معنادار را تجربه میکند. مهمترین دستاوردها عبارتند از: کسب مهارت تبدیل دانشهای انباشته به دارایی وجودی از طریق تمرین، تدریج و استمرار؛ توانایی کشف مهمترین کار در لحظه از میان تزاحم وظایف و انتخابی که جبران ندارد، خیر بیشتری دارد، و سختتر است؛ آگاهی کامل به تفاصیل زمان (مدل فرکتال) و تمایز کارکرد هر یک از اوقات پنجگانه (مغرب، عشا، صبح، ظهر، عصر) در یک پروژه یا دوره زندگی؛ جبران عقبماندگیهای تربیتی و عملی (قضای تربیت) با قرار گرفتن در مسیر رشد شتابان و استفاده از اهرمهای بیرونی برای تضمین اجرای کارهای مهم؛ تبدیل شدن به یک فرد آدیاتی که دارای سرعت و دقت توأمان در عمل است، نه عجول؛ و در نهایت، تنظیم زندگی بر مدار عبودیت، به طوری که تمام لحظات زندگی، اعم از امور دنیوی و اخروی، به رشد و تعالی منتهی شود و فرد حسرت از دست دادن فرصتها را از خود دور کند.
محتوای دوره شامل ترکیبی از مبانی معرفتی عمیق، مباحث تربیتی تخصصی و مهارتهای کاربردی عملی است:
فهم مبانی زمان و حیات: تعریف دقیق وقت (لحظات جاری)، عمر (طول دوره آبادانی)، و اجل (پایان قطعی عمل)؛ نقشه راه چهار سفره از خودآگاهی تا مقصدآگاهی بر اساس آیه ۸ سوره روم؛ و راز عبودیت به عنوان انجام مهمترین کار در لحظه.
شناخت تفصیل اوقات و ایام: شناخت مدل فرکتال زمان که در آن کل در جزء تکرار میشود؛ کارکرد هر یک از اوقات پنجگانه (شروع، طراحی، اقدام، دستاورد، تحلیل)؛ و نقش نماز به عنوان عامل انتقال خاصیت هر وقت به وجود انسان.
اصول تربیت زمانمحور: معرفی شش مولفه تربیت در مقطع ۷ تا ۱۴ سالگی (شامل تعبد، شناخت وقت و اجل، اختیار، و ذکر)؛ آموزش کلیدواژههای حکمتآمیز (مانند عقل، حزم و مجد) به فرزندان؛ و امکان جبران عقبماندگیهای تربیتی (قضای تربیت).
تکنیکها و مهارتهای مدیریتی: استفاده از ماتریس اهمیت و فوریت برای تبدیل مهم غیرفوری به اولویت؛ تکنیکهای حساس شدن به دقیقه (تابلوهای یک دقیقهای)؛ و تمرین کشوهای ذهنی برای افزایش انعطاف و سرعت عمل در کارهای متنوع.
سلوک عملی و الگوهای قرآنی: تدبر در دعای حیات طیبه حضرت زهرا (س) برای دستیابی به آسانی امور (یُسر) و شناخت ارکان عمل صالح؛ تحلیل سوره عادیات به عنوان الگوی تدبیر، سرعت و تلاش جمعی؛ و الگوریتم فکری نهفته در ساختار نماز (فکر، ذکر، عهد، عمل، یقین، شهود، تسلیم).
برنامهریزی جامع و استراتژیک: ارکان یک برنامه عملی مؤمنانه (مانند بیداری شب، احسان، تفقه در دین)؛ تقسیمبندی زمان به چهار بخش (بر اساس توصیه امام کاظم ع) برای جامعیت؛ و شناخت انواع برنامهها (طرحریزیشده، شناور، ناگهانی).
وجه تمایز اصلی دوره مدیریت زمان و برنامهریزی، با رویکرد معرفتی و تربیتی استاد حسن پُرسا در رویکرد منحصر به فرد و مبنایی آن نهفته است که بر معرفت و مبانی اصیل دینی تمرکز دارد، نه صرفاً تکنیکهای روانشناختی رایج که ابتر هستند.
این دوره از آغاز تا پایان بر معارف فاطمی استوار است و منبع اصلی آن ادعیه و تعقیبات نماز حضرت زهرا سلام الله علیها (به ویژه دعای حیات طیبه) و آموزههای تربیتی ایشان است. همچنین، سیره بزرگان چون شهید حاج قاسم سلیمانی و استاد علی صفایی حائری (ره) به عنوان الگوهای عملی فهم زمان تحلیل میشوند. این دوره تأکید دارد که دین، خود به علم، فلسفه و عرفان جهت میدهد و نیازی به وام گرفتن از مدلهای غربی ندارد، بلکه باید این مدلها را در محضر قرآن و ولایت بازتعریف کرد.
در این دوره، ابتدا مبانی بهطور کامل تبیین میشوند و سپس مهارتها در امتداد آن مبانی، خودبهخود تولید میشوند (حرکت از مبانی به مهارت). این دوره با ارائه نظام تفصیلی زمان (فرکتال)، به مخاطب میآموزد که چگونه عمل طولی انجام دهد؛ یعنی چگونه میتوان همزمان با کار اصلی (مانند رانندگی، کار در مزرعه یا وظایف خانهداری)، به تفکر، تربیت و ذکر نیز مشغول بود. همچنین، تمرکز بر تقوای زمان (اوقاتدار شدن) به جای مدیریت خشک و مکانیکی زمان، مسیر را برای دستیابی به شادکامی عمیق و دائمی هموار میکند.
سبک تدریس با طرح سؤالهای بنیادین آغاز میشود، زیرا سؤال کلید تفکر و موتور محرک دغدغه است. این دوره مخاطب را از سطح تنوعطلبی خارج کرده و به سمت تحرک و عمق سوق میدهد. با ارائه الگوریتمهای دقیق و گامبهگام (مانند الگوریتم کشف مهمترین کار در لحظه)، مفاهیم به زبان کاملاً عملیاتی و اجرایی تبدیل میشوند تا از تئوریپردازی محض پرهیز شود و فرد عملاً در مدار انجام وظیفه در هر حالتی (عبودیت) قرار گیرد.

تعداد دانشجو
۳۰۹
مدت دوره
۱۲ : ۵۷ : ۱۴
امتیاز (۴ نفر)
۴ از ۵
بارگذاری شده
% ۱۰۰