ارسطو یان حرکت را فقط در مقولات کم کیف و لینَ واقع می دانستند.
بوعلی معتقد است که علاوه بر این مقولات، حرکت در مقوله وضع نیز صورت می گیرد.
۰ : ۰
بینام بینشان
ملاصدرا ثابت کرد که جواهر عالم در حال حرکت دائم و مستمر است، یک لحظه ثبات در جواهر عالم وجود ندارد و و اعراض به تبع جوهر ها در حال حرکت هستند.
از نظر ملاصدرا طبیعت مساوی با حرکت و حرکت مساوی با حدوث و فنای مستمر است. او این حرکت را حرکت جوهری نامید
۰ : ۰
بینام بینشان
بنابر اصل حرکت جوهری: طبیعت و ماده مساوی با حرکت و حرکت یعنی حدوث و فنا، تغییر و تحول دائم.
زمان عبارت است از کشش و اندازه حرکت جوهری و ثبات مساوی با عالم مجردات، عالم بقاء و ماوراءطبیعت است.
۰ : ۰
بینام بینشان
تغییر مطلق متعلق به عالم ماده و طبیعت است و ثبات و ماندگاری و مطلق متعلق به عالم مجردات و وجه الله است.
۰ : ۰
بینام بینشان
ثبات طبیعت ثبات نظم است نه ثبات وجود، یعنی در جهان نظم لایتغیری حاکم است ولی محتوای نظام که در داخل نظام قرار دارد، متغیر بوده بلکه عین تغییر است.
بودِ هستی و نظام ناشی از عالم ملکوت و ماورا است و اگر حکومت جهان دیگر نبود، این جهان از هم می پاشید
۰ : ۰
منیژه مروی
هر جوهری یک قوه است که فعلیتی دارد و به سمت آن فعلیت در حرکت است.
۰ : ۴
منیژه مروی
در نگاه ملاصدرا طبیعت مساوی است با حرکت و حرکت مساوی است با فنای مستمر و دائم
۰ : ۱۲
بینام بینشان
ارسطو یان حرکت را فقط در مقولات کم کیف و لینَ واقع می دانستند.
بوعلی معتقد است که علاوه بر این مقولات، حرکت در مقوله وضع نیز صورت می گیرد.
۰ : ۰
بینام بینشان
ملاصدرا ثابت کرد که جواهر عالم در حال حرکت دائم و مستمر است، یک لحظه ثبات در جواهر عالم وجود ندارد و و اعراض به تبع جوهر ها در حال حرکت هستند.
از نظر ملاصدرا طبیعت مساوی با حرکت و حرکت مساوی با حدوث و فنای مستمر است. او این حرکت را حرکت جوهری نامید
۰ : ۰
بینام بینشان
بنابر اصل حرکت جوهری: طبیعت و ماده مساوی با حرکت و حرکت یعنی حدوث و فنا، تغییر و تحول دائم.
زمان عبارت است از کشش و اندازه حرکت جوهری و ثبات مساوی با عالم مجردات، عالم بقاء و ماوراءطبیعت است.
۰ : ۰
بینام بینشان
تغییر مطلق متعلق به عالم ماده و طبیعت است و ثبات و ماندگاری و مطلق متعلق به عالم مجردات و وجه الله است.
۰ : ۰
بینام بینشان
ثبات طبیعت ثبات نظم است نه ثبات وجود، یعنی در جهان نظم لایتغیری حاکم است ولی محتوای نظام که در داخل نظام قرار دارد، متغیر بوده بلکه عین تغییر است.
بودِ هستی و نظام ناشی از عالم ملکوت و ماورا است و اگر حکومت جهان دیگر نبود، این جهان از هم می پاشید
۰ : ۰
یادداشتهای این جلسه
بینام بینشان
ارسطو یان حرکت را فقط در مقولات کم کیف و لینَ واقع می دانستند.
بوعلی معتقد است که علاوه بر این مقولات، حرکت در مقوله وضع نیز صورت می گیرد.
۰ : ۰
بینام بینشان
ملاصدرا ثابت کرد که جواهر عالم در حال حرکت دائم و مستمر است، یک لحظه ثبات در جواهر عالم وجود ندارد و و اعراض به تبع جوهر ها در حال حرکت هستند.
از نظر ملاصدرا طبیعت مساوی با حرکت و حرکت مساوی با حدوث و فنای مستمر است. او این حرکت را حرکت جوهری نامید
۰ : ۰
بینام بینشان
بنابر اصل حرکت جوهری: طبیعت و ماده مساوی با حرکت و حرکت یعنی حدوث و فنا، تغییر و تحول دائم.
زمان عبارت است از کشش و اندازه حرکت جوهری و ثبات مساوی با عالم مجردات، عالم بقاء و ماوراءطبیعت است.
۰ : ۰
بینام بینشان
تغییر مطلق متعلق به عالم ماده و طبیعت است و ثبات و ماندگاری و مطلق متعلق به عالم مجردات و وجه الله است.
۰ : ۰
بینام بینشان
ثبات طبیعت ثبات نظم است نه ثبات وجود، یعنی در جهان نظم لایتغیری حاکم است ولی محتوای نظام که در داخل نظام قرار دارد، متغیر بوده بلکه عین تغییر است.
بودِ هستی و نظام ناشی از عالم ملکوت و ماورا است و اگر حکومت جهان دیگر نبود، این جهان از هم می پاشید
۰ : ۰
منیژه مروی
هر جوهری یک قوه است که فعلیتی دارد و به سمت آن فعلیت در حرکت است.
۰ : ۴
منیژه مروی
در نگاه ملاصدرا طبیعت مساوی است با حرکت و حرکت مساوی است با فنای مستمر و دائم
۰ : ۱۲
بینام بینشان
ارسطو یان حرکت را فقط در مقولات کم کیف و لینَ واقع می دانستند.
بوعلی معتقد است که علاوه بر این مقولات، حرکت در مقوله وضع نیز صورت می گیرد.
۰ : ۰
بینام بینشان
ملاصدرا ثابت کرد که جواهر عالم در حال حرکت دائم و مستمر است، یک لحظه ثبات در جواهر عالم وجود ندارد و و اعراض به تبع جوهر ها در حال حرکت هستند.
از نظر ملاصدرا طبیعت مساوی با حرکت و حرکت مساوی با حدوث و فنای مستمر است. او این حرکت را حرکت جوهری نامید
۰ : ۰
بینام بینشان
بنابر اصل حرکت جوهری: طبیعت و ماده مساوی با حرکت و حرکت یعنی حدوث و فنا، تغییر و تحول دائم.
زمان عبارت است از کشش و اندازه حرکت جوهری و ثبات مساوی با عالم مجردات، عالم بقاء و ماوراءطبیعت است.
۰ : ۰
بینام بینشان
تغییر مطلق متعلق به عالم ماده و طبیعت است و ثبات و ماندگاری و مطلق متعلق به عالم مجردات و وجه الله است.
۰ : ۰
بینام بینشان
ثبات طبیعت ثبات نظم است نه ثبات وجود، یعنی در جهان نظم لایتغیری حاکم است ولی محتوای نظام که در داخل نظام قرار دارد، متغیر بوده بلکه عین تغییر است.
بودِ هستی و نظام ناشی از عالم ملکوت و ماورا است و اگر حکومت جهان دیگر نبود، این جهان از هم می پاشید