فلسفه مقدماتی

فلسفه مقدماتی

انسان از روزی که به دنیا می آید آرام آرام به دنبال کشف حقایق پیرامونی خود می گردد و با حواس خود و با تجربه و آزمون و خطا پیرامون خود را میشناسد. و همین شناخت اطراف به روش تجربی کم کم او را از حقایق غیر قابل تجربه غافل می کند،‌ حتی اگر به او یادآوری نشود ممکن است متوجه نشود بسیاری از مفاهیمی که با آنها روبروست – مانند ‌ احساسات و عواطف و...- در واقع مفاهیمی نادیدنی هستند،‌ چه رسد به مفاهیم و موجوداتی که شاید در زندگی روزمره هرگز آنها را تصور هم نکند.
معرفی هستی و چیستی هر چیز بر عهده فلسفه است. اماتفکر فلسفی در طول تاریخ ثبت شده خود فراز و نشیب های زیادی داشته است. از انکار وجود واقعیت یا انکار توان فهم آن تا اثبات وجود نادیدنی هایی همچون مجردات و از گروهی که فلسفه را تنها یک ابزار، دانسته اند تا گروهی که دامنه فلسفه را به زندگی روزمره و حتی رمانها و فیلمهای خود کشانده اند.
استاد امینی خواه در دوره فلسفه مقدماتی آغازین جلسات را به بررسی جایگاه فلسفه و سیر فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامی پرداخته و در جلسات بعد به مهمترین سرفصل های فلسفه – آن هم با نگاه صدرایی- پرداخته است و در لابه لای مباحث به تناسب به نقد برخی فرضیه ها و نظرات فلاسفه و دانشمندان دیگر علوم می پردازد.
گذراندن این دوره برای همه کسانی که با مباحث منطق آشنایی اولیه دارند چه درس فلسفه را خوانده باشند و چه نخوانده باشند، توصیه می‌شود. هرچند برای این دوره پیش نیازی تعریف نشده است اما اگر تردیدی در خواندن فلسفه دارید،‌ پیشنهاد میکنیم اول دوره «چرا باید فلسفه بخوانیم؟» از استاد امینی خواه را بگذرانید.

اطلاعات

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه
۴۱ : ۴ : ۲۶
ساعت
۱,۷۳۱
دانشجو
۵۲
جلسه
( نفر۲۱ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:
کلید واژه:
فلسفه

نفرات برتر

...محمدعلی ر
( ۷۱۱ ۰ )
avatar
...بی‌نام بی
( ۳۱۹ ۰ )
...سیما کربا
( ۲۷۳ ۰ )
avatar
بروجردیان
( ۱۸۶ ۰ )
avatar
...مهدی نیک
( ۱۷۷ ۰ )
فلسفه چیست؟

بخش اول - اهمیت فلسفه
(رایگان)

۳ : ۳۰

بخش دوم-‌تعریف لفظی_تعریف معنوی

۴۷ : ۳۰

بخش سوم- فلسفه چیست؟

۴۰ : ۳۱

بخش اول - موضوع فلسفه

۴۰ : ۳۱

بخش دوم - فایده فلسفه و مکاتب فلسفی

۱۵ : ۳۱

بخش سوم - فلسفه عصر جدید

۳۳ : ۲۸

بخش اول -نظر کانت درباره فلسفه

۴۰ : ۲۴

بخش دوم- فلسفه اشراق و مشاء

۵۵ : ۳۱

بخش سوم - سه مساله اصلی فلسفه افلاطون

۵۳ : ۳۲

بخش اول- روش های فکری اسلامی

۲۱ : ۲۷

بخش دوم - تفاوت متکلم و فیلسوف - ابتدای حکمت متعالیه

۶ : ۲۸

بخش سوم-اسفار اربعه و تقسیم‌بندی عام حکمت و فلسفه از لحاظ روش

۲۴ : ۳۰

بخش اول - نظری كلی به فلسفه ها و حكمتها

۴۶ : ۲۹

بخش دوم - بررسی مسائل اطراف هستی

۷ : ۲۵

بخش سوم - وجود و ماهیت

۱۱ : ۳۱

حقیقت و خطا

۳۸ : ۳۰

عقاید شکاکان در عصر جدید - آغاز بحث حدوث و قدیم

۱۵ : ۲۶

حدوث و قدیم(2) - نقد نظریه بیگ بنگ

۲۰ : ۳۰

متغیّر و ثابت

۳۷ : ۲۹

مقولات عشر

۲۲ : ۳۱

حرکت جوهری

۲۱ : ۳۱

بخش اول-تقسیمات وجود

۳۱ : ۲۹

بخش دوم-اصل هوهویت و اصل امتناع اجتماع نقیضین

۱۳ : ۳۱

بخش سوم-اثبات ثابت و سیال از طریق حرکت جوهری

۵۳ : ۳۰

بخش اول-سنخیت علت و معلول، انواع علت در فلسفه ارسطو

۵۷ : ۲۷

بخش دوم-تفاوت علت در نزد علمای الهی و طبیعی

۴۲ : ۲۶

بخش سوم-ممکن الوجود بالذات، واجب الوجود بالغیر، ممتنع الوجود

۴۹ : ۲۰

بخش اول-نظری اجمالی به سیر فلسفه در اسلام

۱۹ : ۳۱

بخش دوم-دسته‌بندی مسائل فلسفی از نظر تاریخی

۴۲ : ۲۷

بخش سوم-مصادیق تقسیم‌بندی مسائل فلسفی از نظر تاریخی

۱۸ : ۲۸

بخش اول-بحث مقاله فلسفه اسلامی پیش از ملاصدرا و بررسی مسائل فلسفه اسلامی

۱۱ : ۲۸

بخش دوم- توضیح و مثالهایی برای تقسیم‌بندی مسائل فلسفه اسلامی

۳۲ : ۳۰

بخش سوم-بررسی مسائل تازه‌وارد در فلسفه اسلامی و تاثیر متکلمین و عرفا در فلسفه

۲۹ : ۲۸

بخش اول-حرکت کلام به سمت فلسفه

۱ : ۳۰

بخش دوم-کمک به فلسفه اسلامی توسط تشکیکات غزالی و فخر رازی

۵۶ : ۲۷

بخش سوم-تاریخچه وجود ذهنی و نظر حکما و متکلمین درباره آن

۷ : ۲۹

بخش اول-مقاله حکمت صدرالمتالهین و ابتکارات ملاصدرا

۳۰ : ۲۸

بخش دوم-اصالت وجود

۵۱ : ۲۷

بخش سوم-وحدت وجود

۲۳ : ۳۱

بخش اول-حقیقت تشکیکی وجود، وجود ذهنی

۵۵ : ۲۸

بخش دوم-واقع‌نمایی و ارزش عقل، وجود ذهنی ۲

۳ : ۳۰

بخش سوم-واجب‌الوجود بالذات و بالغیر

۴۷ : ۳۰

بخش اول-حادث و قدیم، وجوب و امکان

۴۸ : ۲۸

بخش دوم-وجود امکانی، نحوه ارتباط علت و معلول

۲۶ : ۳۰

بخش سوم-حرکت جوهری

۶ : ۳۲

بخش اول-حرکت در مقولات، براهین اثبات حرکت جوهری، ثابت و متغیر

۳۵ : ۲۸

بخش دوم-انواع روابط بین ثابت و متغیر

۵۰ : ۲۹

بخش سوم-بحث حرکت، اصل ماده و صورت

۲۲ : ۲۳

مساله نفس و بدن، مفهوم کلی و جزئی، اتحاد عاقل و معقول

۴۵ : ۲۹

آزمون جامع

۴۷ : ۱۳
جلسات پرسش و پاسخ

اولین جلسه آنلاین پرسش و پاسخ

۳۶ : ۵۳

دومین جلسه آنلاین پرسش و پاسخ

۲۳ : ۳ : ۱

دوره های مرتبط