در قرن هفتم هجری خواجه نصیرالدین طوسی کلام و فلسفه را با هم منطبق کرد و در اصطلاح کلام را به ازدواج فلسفه درآورد و از این قرن شاهد مباحث فلسفی در آثار متکلمین هستیم.
۰ : ۰
بینام بینشان
طبق گفته شهید مطهری: فلسفه کلام را در خود هضم کرد ولی هرچه گذشت بیشتر تسلیم معارف قرآنی و روایات بود و حساب معارف قرآنی، احادیث و نهج البلاغه نزد فلاسفه از علم کلام جداست.
۰ : ۰
طاهره شریفیان
خواجه نصیر کلام را به ازدواج فلسفه درآورد.
در فلسفه و حکمت متعالی ملاصدرا،طریقه عرفا و طریقه متشرعه و مشاء و اشراق به هم نزدیک می شوند.
کلام، حجابی در برابر درک معارف اسلامی و قرآنی مانند روح،نفس،امامت،توحید و...بود.
۴۷ : ۶
طاهره شریفیان
فیض کاشانی داماد ملاصدرا است که آثار عرفانی_فلسفی داشتند.
فلسفه بر خلاف کلام،از راه نقل و استدلال عقلی،حجاب معارف قرآنی را از بین برد.
۱۳ : ۹
طاهره شریفیان
فلسفه،کلام را در خود هضم کرد.
فلسفه ملاصدرا در اصل، جمع فلسفه مشاء و فلسفه اشراق و آیات و روایات و معارف قرآنی و اسلامی است.
نمیتوانیم فلسفه و عرفان را منفک از معارف اسلامی کنیم.
۱۱ : ۱۹
طاهره شریفیان
فیلسوف و عارف و فقیه،خط کش و معیار نیستند،بلکه معارف اسلامی و عترت و قرآن معیار سنجش هستند،همانطور که نیکلسون شرق شناس، از تأثیر قرآن بر فلسفه و عرفان مسلمین سخن گفته است.
۲۵ : ۲۰
طاهره شریفیان
کلام،علم خشکی است و با قلب و شهود کار ندارد. دنبال متقاعد کردن است به جای معتقد کردن.کلام دنبال سیراب کردن قلب نیست. دنبال جدل با همه مکاتب و مذاهب دینی است.
۰ : ۲۲
طاهره شریفیان
میرداماد حرکت توسطیه را اعتباری و حرکت قطعیه را حقیقی اعلام کرد.و گفت زمان یک امتداد واقعی است نه موهومی.
ملاصدرا با استفاده ازین نظریه میرداماد،گفت زمان یک بعد جدید است.و حرکت جوهری از قوه به فعل را مطرح کرد.
۵۲ : ۲۹
بینام بینشان
در قرن هفتم هجری خواجه نصیرالدین طوسی کلام و فلسفه را با هم منطبق کرد و در اصطلاح کلام را به ازدواج فلسفه درآورد و از این قرن شاهد مباحث فلسفی در آثار متکلمین هستیم.
۰ : ۰
بینام بینشان
طبق گفته شهید مطهری: فلسفه کلام را در خود هضم کرد ولی هرچه گذشت بیشتر تسلیم معارف قرآنی و روایات بود و حساب معارف قرآنی، احادیث و نهج البلاغه نزد فلاسفه از علم کلام جداست.
۰ : ۰
طاهره شریفیان
خواجه نصیر کلام را به ازدواج فلسفه درآورد.
در فلسفه و حکمت متعالی ملاصدرا،طریقه عرفا و طریقه متشرعه و مشاء و اشراق به هم نزدیک می شوند.
کلام، حجابی در برابر درک معارف اسلامی و قرآنی مانند روح،نفس،امامت،توحید و...بود.
۴۷ : ۶
طاهره شریفیان
فیض کاشانی داماد ملاصدرا است که آثار عرفانی_فلسفی داشتند.
فلسفه بر خلاف کلام،از راه نقل و استدلال عقلی،حجاب معارف قرآنی را از بین برد.
۱۳ : ۹
طاهره شریفیان
فلسفه،کلام را در خود هضم کرد.
فلسفه ملاصدرا در اصل، جمع فلسفه مشاء و فلسفه اشراق و آیات و روایات و معارف قرآنی و اسلامی است.
نمیتوانیم فلسفه و عرفان را منفک از معارف اسلامی کنیم.
۱۱ : ۱۹
یادداشتهای این جلسه
بینام بینشان
در قرن هفتم هجری خواجه نصیرالدین طوسی کلام و فلسفه را با هم منطبق کرد و در اصطلاح کلام را به ازدواج فلسفه درآورد و از این قرن شاهد مباحث فلسفی در آثار متکلمین هستیم.
۰ : ۰
بینام بینشان
طبق گفته شهید مطهری: فلسفه کلام را در خود هضم کرد ولی هرچه گذشت بیشتر تسلیم معارف قرآنی و روایات بود و حساب معارف قرآنی، احادیث و نهج البلاغه نزد فلاسفه از علم کلام جداست.
۰ : ۰
طاهره شریفیان
خواجه نصیر کلام را به ازدواج فلسفه درآورد.
در فلسفه و حکمت متعالی ملاصدرا،طریقه عرفا و طریقه متشرعه و مشاء و اشراق به هم نزدیک می شوند.
کلام، حجابی در برابر درک معارف اسلامی و قرآنی مانند روح،نفس،امامت،توحید و...بود.
۴۷ : ۶
طاهره شریفیان
فیض کاشانی داماد ملاصدرا است که آثار عرفانی_فلسفی داشتند.
فلسفه بر خلاف کلام،از راه نقل و استدلال عقلی،حجاب معارف قرآنی را از بین برد.
۱۳ : ۹
طاهره شریفیان
فلسفه،کلام را در خود هضم کرد.
فلسفه ملاصدرا در اصل، جمع فلسفه مشاء و فلسفه اشراق و آیات و روایات و معارف قرآنی و اسلامی است.
نمیتوانیم فلسفه و عرفان را منفک از معارف اسلامی کنیم.
۱۱ : ۱۹
طاهره شریفیان
فیلسوف و عارف و فقیه،خط کش و معیار نیستند،بلکه معارف اسلامی و عترت و قرآن معیار سنجش هستند،همانطور که نیکلسون شرق شناس، از تأثیر قرآن بر فلسفه و عرفان مسلمین سخن گفته است.
۲۵ : ۲۰
طاهره شریفیان
کلام،علم خشکی است و با قلب و شهود کار ندارد. دنبال متقاعد کردن است به جای معتقد کردن.کلام دنبال سیراب کردن قلب نیست. دنبال جدل با همه مکاتب و مذاهب دینی است.
۰ : ۲۲
طاهره شریفیان
میرداماد حرکت توسطیه را اعتباری و حرکت قطعیه را حقیقی اعلام کرد.و گفت زمان یک امتداد واقعی است نه موهومی.
ملاصدرا با استفاده ازین نظریه میرداماد،گفت زمان یک بعد جدید است.و حرکت جوهری از قوه به فعل را مطرح کرد.
۵۲ : ۲۹
بینام بینشان
در قرن هفتم هجری خواجه نصیرالدین طوسی کلام و فلسفه را با هم منطبق کرد و در اصطلاح کلام را به ازدواج فلسفه درآورد و از این قرن شاهد مباحث فلسفی در آثار متکلمین هستیم.
۰ : ۰
بینام بینشان
طبق گفته شهید مطهری: فلسفه کلام را در خود هضم کرد ولی هرچه گذشت بیشتر تسلیم معارف قرآنی و روایات بود و حساب معارف قرآنی، احادیث و نهج البلاغه نزد فلاسفه از علم کلام جداست.
۰ : ۰
طاهره شریفیان
خواجه نصیر کلام را به ازدواج فلسفه درآورد.
در فلسفه و حکمت متعالی ملاصدرا،طریقه عرفا و طریقه متشرعه و مشاء و اشراق به هم نزدیک می شوند.
کلام، حجابی در برابر درک معارف اسلامی و قرآنی مانند روح،نفس،امامت،توحید و...بود.
۴۷ : ۶
طاهره شریفیان
فیض کاشانی داماد ملاصدرا است که آثار عرفانی_فلسفی داشتند.
فلسفه بر خلاف کلام،از راه نقل و استدلال عقلی،حجاب معارف قرآنی را از بین برد.
۱۳ : ۹
طاهره شریفیان
فلسفه،کلام را در خود هضم کرد.
فلسفه ملاصدرا در اصل، جمع فلسفه مشاء و فلسفه اشراق و آیات و روایات و معارف قرآنی و اسلامی است.
نمیتوانیم فلسفه و عرفان را منفک از معارف اسلامی کنیم.