چرا باید فلسفه بخوانیم؟

چرا باید فلسفه بخوانیم؟

شاید شما هم جسته و گریخته سخنانی درباره نهی از فلسفه خوانی شنیده باشید،‌ از جملات کوچه بازاری که هر حرف پیچیده بی معنایی را حرف فلسفی می خوانند تا شبهات استخوان داری که ممکن است هر مبتدی‌ای را از آموختن فلسفه پشیمان کند،‌ برخی اصل امکان شناخت را منکر میشوند و برخی با اذعان به امکان شناخت و فکر،‌ با دلایلی از خود عقل به مخالفت با فلسفیدن برمی‌خیزند.
کتاب بررسی فقهی تعلیم و تعلم فلسفه، نوشته آیت الله اعرافی از منظری فقهی، به بحث فلسفه ورزی و فلسفه آموزی نظر افکنده و دیدگاه‌های مخالفین و موافقین را با روش فقهی بررسی نموده و نیز به این پرسش می‌پردازد که اساساً تأملات عقلانی و نظری و روش قیاسی، خارج از محدوده فلسفه‌های موجود، چه حکمی از احکام پنجگانه فقهی را دارد؟
محور بحث استاد امینی خواه در این دوره،‌ این کتاب است.گرچه به فراخور بحث مثالهایی به روز و کاربردی نیز در دوره گنجانیده شده است.
در این دوره علاوه بر شناخت جریانهای درون دینی و برون دینی موافق و مخالف فلسفه و دلایل آنها و نقد این ادله،‌ به مواردی از کاربرد فلسفه در علم کلام نیز پرداخته شده است.
با توجه به آنچه گفته شد، و با توجه به دانش اولیه ای که برای فهم برخی مباحث این دوره لازم است، می توان این دوره را برای تمامی افراد 15 سال به بالا که تحصیلاتشان متوسطه دوم و بالاتر است توصیه نمود،‌گرچه ضرورت این دوره برای طلاب و دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سایرین است.

اطلاعات

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه

حجت‌الاسلام امینی خواه
۲۲ : ۴۴ : ۳۳
ساعت
۱,۰۶۶
دانشجو
۴۵
جلسه
( نفر۷ )
میزان پیشرفت دوره:
۱۰۰%
اشتراک گذاری:
کلید واژه:
فلسفه

نفرات برتر

avatar
...بی‌نام بی
( ۳۱۴ ۰ )
...نسیبه حسی
( ۱۹۲ ۰ )
avatar
...طاهره شری
( ۱۷۹ ۰ )
avatar
...سیده فاطم
( ۱۷۳ ۰ )
avatar
نگین احمدی
( ۱۶۹ ۰ )
لیست جلسات

مقدمه
(رایگان)

۲۸ : ۳۶

آشنایی و تفصیل دیدگاه اخباریون

۵۴ : ۳۵

جریان‌های مخالف فلسفه

۹ : ۴۰

فلسفه و فقه، استدلال‌های رد فلسفه

۳۹ : ۴۰

بررسی اولین قاعده عمومی از استدلال‌های رد فلسفه

۵۰ : ۴۳

بررسی دومین قاعده عمومی از استدلال‌های رد فلسفه

۴۳ : ۴۸

بخش اول- بررسی دلایل عرضی غیرنافع بودن فلسفه و رد آن‌ها

۹ : ۳۹

بخش دوم- بررسی دلایل عرضی غیرنافع بودن فلسفه و رد آن‌ها

۸ : ۳۹

بخش اول- بررسی سومین قاعده عمومی از استدلال‌های رد فلسفه

۱۵ : ۴۸

بخش دوم- بررسی سومین قاعده عمومی از استدلال‌های رد فلسفه

۲۴ : ۴۸

بخش اول- رابطه عقل و دین

۱۶ : ۵۸

بخش دوم- رابطه عقل و دین

۲۰ : ۵۸

بخش اول- بررسی روایات مجوزه

۳۸ : ۴۶

بخش دوم- بررسی روایات مجوزه

۴۴ : ۴۶

بخش سوم_تحلیل و نقد روایات مانعه و روایات مجوزه

۴۱ : ۴۶

بخش اول_بررسی روایات نهی شده از تفکر در ذات خدا

۴۵ : ۵۶

بخش دوم_بررسی قاعده مخالفت با فلسفه

۴۷ : ۵۶

شبهات فلسفی (بررسی روایات -دسته اول)

۱ : ۹ : ۱

بخش اول- شبهات فلسفی(بررسی روایات- دسته دوم)

۴۷ : ۴۵

بخش دوم- شبهات فلسفی(بررسی روایات- دسته دوم)

۴۳ : ۴۵

بخش اول- ادله ی مبنی بر مطالعه فلسفه

۴ : ۴۵

بخش دوم- ادله ی مبنی بر مطالعه فلسفه

۹ : ۴۵

بخش اول - ادامه بررسی ادله ی مبنی بر مطالعه فلسفه

۱۹ : ۴۵

بخش دوم - ادامه بررسی ادله ی مبنی بر مطالعه فلسفه

۲۰ : ۴۵

بخش اول - فلسفه در اثبات معاد

۲۱ : ۵۵

بخش دوم - فلسفه در اثبات معاد

۲۰ : ۵۵

بخش اول - راهنماشناسی(حجیت عقل)

۳۶ : ۴۲

بخش دوم - راهنماشناسی(حجیت عقل)

۳۹ : ۴۲

بخش اول - جایگاه فلسفه در جهاد تبیین و تبلیغ دین

۱۹ : ۳۸

بخش دوم - جایگاه فلسفه در جهاد تبیین و تبلیغ دین

۸ : ۳۸

بخش سوم - جایگاه فلسفه در جهاد تبیین و تبلیغ دین

۱ : ۳۸

بخش اول_دلایل خاصه در رجحان فلسفه آموزی

۵ : ۴۸

بخش دوم_اسلوب قرآن و تاکید بر روش بیان مطالب به شیوه برهانی

۱۲ : ۴۸

بخش اول-دسته‌بندی روایات در فلسفه ورزی و تعقل

۳۸ : ۵۸

بخش دوم- داوری فلسفی اهل بیت علیهم‌السلام در مسائل فلسفی و تأیید برخی فلاسفه توسط آنها

۳۶ : ۵۸

بخش اول-تبیین روشهای خردمندانه و تعقلی معصومین علیهم السلام

۳۳ : ۴۶

بخش دوم-واجب تعیینی یا تخییری بودن مسائل فلسفی، فلسفه ورزی و فلسفه آموزی

۲۷ : ۴۵

بخش اول-جریانهای مخالف فلسفه در اندیشه غرب

۵ : ۴۹

بخش دوم- جریان تجربه‌گرایی و جریان عرفان های نوظهور و سکولار

۵۷ : ۴۸
لیست جلسات خلاصه شده

جریان‌های مخالف فلسفه

۵۹ : ۲۲

ادله منکرین فلسفه

۲۰ : ۲۶

پاسخ به شبهات منکرین فلسفه

۴۰ : ۲۹

رابطه عقل و دین

۸ : ۴۲

ادله مبنی بر مطالعه فلسفه

۳ : ۲۰

ادامه ادله مبنی بر مطالعه فلسفه

۲ : ۳۷

دوره های مرتبط