معرفی دوره
فلسفه
آیا تا به حال احساس کردهاید که در مواجهه با شبهات عمیق اعتقادی یا چالشهای فکری روز، فاقد مبانی برهانی و استدلالهای متقن هستید؟ آیا فضای رسانهای و تبلیغی کنونی با مغالطات و ادبیات خطابی، ذهن شما را آشفته ساخته است؟ این دوره یک دعوت قاطع به ورزیدگی ذهنی و تعقل نظاممند است؛ چرا که بیمبنا زندگی کردن انسان را در معرض نابودی و سقوط قرار میدهد و برای فهم حقیقت، باید به سمت فلسفه رفت. هدف اصلی این سلسله جلسات با عنوان چرا باید فلسفه بخوانیم؟، ارائهی یک تبیین جامع و فقهی از جایگاه، حکم و ضرورت فلسفهآموزی، خصوصاً حکمت متعالیه صدرایی، است.
در این دوره، با تدریس حجتالاسلام امینی خواه، ابتدا به بررسی دقیق و متقن موضع قاطع رهبران انقلاب (امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) در حمایت از فلسفه پرداخته میشود؛ موضعی که بسیار عالی و واضح است. سپس با تکیه بر منابع فقهی و روایی، به نقد تفصیلی و برهانی تمام ادعاهای مخالفان فلسفه (نظیر لهو و لغو بودن، علم غیرنافع، و علم ضاله) خواهیم پرداخت. در بخش اصلی، ادله رجحان و وجوب فلسفیدن (مانند قاعده مقدمه واجب و نقش در جهاد تبیین) به صورت مستدل اثبات شده و نقش محوری فلسفه در شناخت خدا، معاد، نبوت و بهویژه انجام فریضه قطعی و فوری جهاد تبیین، تشریح میگردد. این درس، صرفاً انتقال اطلاعات نیست، بلکه یک سیر عقلانی است که شما را برای تبدیل شدن به یک فرد اهل برهان و استدلال آماده میسازد.
این دوره به طور خاص برای برطرف کردن خلاءهای فکری و مبنایی در مواجهه با چالشهای عصر حاضر طراحی شده است. یکی از مهمترین نیازهایی که این دوره برطرف میسازد، ایجاد قدرت تحلیل و تشخیص مغالطات است؛ چرا که بسیاری از مشکلات عالم اسلام ناشی از ضعف تحلیل مردم بوده و منطقی که در این دوره آموخته میشود، به شما کمک میکند تا مچ مغالطه کننده را بگیرید. شما یاد میگیرید که چگونه به جای گرفتار شدن در فضای خطابی و جدلی، مسائل را با ادبیات عقلی و برهانی تبیین کنید تا در جهاد تبیین، که فریضهای قطعی و فوری است، مسلحانه وارد شوید و بیان متقن و روشن ارائه دهید. دوره به صراحت پاسخ میدهد که چرا آموزش علوم عقلی واجب است و چالشهای اعتقادی پایهای (مانند شبهات مربوط به اختیار، سرنوشت و هدف قیامت) که دانشجویان و نخبگان با آن مواجهاند، تنها با بیان فلسفی و مهندسی فکری درست قابل حل هستند. همچنین، این دوره مبانی هستیشناسی و انسانشناسی مورد نیاز برای ورود به حوزههای تخصصیتر فقهی (مانند فقه تربیتی) و علوم انسانی را فراهم میآورد تا بتوانید از مبانی غلط غربی دوری کنید و از آسیبهای فلسفه غرب که روح و روان را مضمحل میکند، در امان بمانید.
این دوره برای طیف وسیعی از افراد که بهدنبال عمق فکری و اعتقادی هستند، طراحی شده است.
طلاب و دانشجویان نخبه: افرادی که با شبهات رایج نسبت به فلسفه و حکمت صدرایی مواجهاند و میخواهند مبنای استدلالی محکم و قابل دفاعی داشته باشند.
قشر فرهیخته و انقلابی: کسانی که میخواهند از کیان فکری نظام و معارف اهل بیت دفاع کنند و آبروی علمی جمهوری اسلامی را حفظ نمایند.
فعالان رسانهای و مبلغان: کسانی که میخواهند در عرصه تبلیغ، گفتگو، و جهاد تبیین وارد شده و بیانی عقلی و متقن ارائه دهند.
پژوهشگران و علاقهمندان به علوم انسانی: افرادی که به دنبال مبانی هستیشناسی و انسانشناسی صحیح برای تأسیس فلسفههای مضاف هستند.
جویندگان حقیقت: هر فردی که میخواهد به سطح اولیهی شناخت خدا، معاد و پیامبر برسد و نمیخواهد در زمرهی کسانی باشد که به دلیل بهکار نگرفتن عقل، جهنمی میشوند.
همسران و مادران خانهدار: کسانی که با وجود مشغلههای خانه و فرزندداری، با همت عالی به دنبال کسب علم هستند و میخواهند با نیت الهی، علم را در مسیر قرب الی الله به کار گیرند.
پس از گذراندن موفقیتآمیز این دوره، شرکتکنندگان به قدرت فکری و عقلانی دست خواهند یافت که در تمامی مراحل زندگی علمی و عملیشان کاربرد دارد. مهمترین دستاورد این است که حکم اولیه فلسفهآموزی (استحباب) به واجب عینی و مقدمی تبدیل میشود و فرد، خود را مسلح به سلاح تعقل مییابد. شما نه تنها شناخت عقلی اصول دین (توحید، معاد، نبوت) را در سطوح ابتدایی و واجب کسب میکنید، بلکه درمییابید که چگونه تجرد روح و ضرورت معاد را با براهین متقن فلسفی (مانند برهان حکمت، عدالت و حرکت جوهری) اثبات نمایید. همچنین، به شما توانایی تحلیل ساختارهای منطقی کلام معصومین (در نهجالبلاغه و سیره) داده میشود و درمییابید که چرا فلسفه اسلامی منطبق با شریعت است و چگونه مباحث دشوار قرآنی (مانند احاطه خدا: «هُوَ مَعَکُمْ أَینَمَا کُنتُمْ») تنها با مبانی عمیق فلسفی (وحدت وجود) قابل حل هستند. نهایتاً، شما یاد میگیرید که علم دیگران را به علم خود اضافه کنید و با دوری از حصار دور خود کشیدن، اعلم مردم شوید.
مواضع رسمی و حمایتی: تبیین موضع قاطع امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در تأیید فلسفه و حکمت صدرایی.
جریانشناسی فقه و فلسفه: معرفی فقیهان فیلسوف و سیره آنها (مانند ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیتالله مصباح) به عنوان دلیلی بر صحت و ضرورت فلسفه.
نقد ادله مخالفان: بررسی و رد براهین مخالفان (شامل: لغو و لهو بودن فلسفه، علم غیرنافع بودن، علم ضاله بودن و حرمت اخذ علم از غیر اهل بیت) با تکیه بر اصول فقهی و عقلی.
تحلیل روایات معارض: پاسخ به روایات ظاهراً ضد فلسفه (مانند نهی از تفکر در ذات خدا و روایت توحید مفضل) و اثبات اینکه این نهیها شامل تفلسف صحیح نمیشوند.
قواعد عامه رجحان: بررسی ادله رجحان مطلق علمآموزی در قرآن و واجب بودن آن در برخی موارد.
قاعده مقدمه واجب: اثبات اینکه فلسفه (تعقل و برهان) مقدمه واجبات عقلی (شناخت خدا، معاد، نبوت) است و از این رو، فلسفهآموزی در سطوح مقدور واجب عینی میشود.
براهین اثبات معاد: یادگیری براهین تجرد روح، حکمت الهی، عدالت و بهویژه برهان حرکت جوهری ملاصدرا برای اثبات ضرورت وجود معاد.
اثبات نبوت و امامت: تبیین نقش فلسفه در اثبات ضرورت ارسال انبیا و ائمه بر اساس حکمت و عدالت مطلقه الهی.
فلسفه و جهاد تبیین: تبیین نقش اساسی فلسفه در فهم عمیق دین، دفاع و تبیین آن، و ضرورت پشتوانه عمیق برهانی برای فعالان رسانهای.
تربیت عقلانی و نقد مغالطه: لزوم تربیت عقلانی، شاگردی طولانیمدت و کسب قدرت تحلیل برای شناخت و مچگیری از مغالطات در گفتمان عمومی.
المیزان و روش علامه: تبیین روش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و لزوم تفسیر آیات بهگونهای که مخالف موازین قطعی عقلی نباشند.
سیره معصومین: بررسی سیره علمی اهل بیت در استفاده مستمر از روشهای برهانی در مناظرات و تدریس معارف (مانند مناظرات امام رضا با متکلمین).
این دوره با اتخاذ یک رویکرد جامع و عمیق، خود را از سایر مباحث مشابه متمایز میسازد:
رویکرد فقهی و استدلالی جامع: این سلسله جلسات بر پایهی بررسی فقهی تعلیم و تعلم فلسفه استوار است و به جای پرداختن صرف به اصطلاحات، مستقیماً به حکم شرعی (حرمت، استحباب یا وجوب) تعلیم و تعلم فلسفه پرداخته و آن را به یک نظام استدلالی فقهی تبدیل میکند. این رویکرد، فلسفه را از حاشیه به متن نیازهای دینی و اجتماعی میآورد.
منابع معتبر و کلمات بزرگان: دوره با استناد به کلمات صریح و عالی رهبران انقلاب در ترویج فلسفه آغاز میشود. همچنین، بر سیره فقیهان فیلسوف (مانند علامه طباطبایی، آیتالله مصباح، امام خمینی و ملاصدرا) تأکید دارد که بین فقه و فلسفه جمع سالم کردهاند. استفاده از منابعی مانند شرح اصول کافی ملاصدرا نشان میدهد که چگونه فلسفه اسلامی منطبق با شریعت است.
تمرکز بر کارآمدی و مبارزه فکری: این دوره بر کاربرد عملی و مبارزه در کف میدان تأکید دارد. فلسفهای که در اینجا تبیین میشود، ابزاری است برای مهندسی فکری دقیق، دفاع قدرتمندانه از دین و کسب قدرت تحلیل برای مقابله با مغالطات و ادبیات خطابی حاکم بر رسانهها. تأکید میشود که خروجی این دوره، تبدیل شدن به یک فرد اهل برهان برای حضور در عرصه جهاد تبیین است.
سبک تدریس مبتنی بر تعقل: سبک تدریس حجتالاسلام امینی خواه در این جلسات، بر تحلیل، تعقل و برهان استوار است. این شیوه، ذهن را علتپژوه کرده و کمک میکند تا در هر بحثی، صغرا و کبرا و نتیجه آن را به صورت منظم و متقن تشخیص دهید. این دوره به مخاطب میآموزد که همیشه پایبند دلیل باشد و تابع دلیل باشد نه تابع شخص و از اعتماد به نفس کاذب که به مستغنی شدن از استاد میانجامد، دوری کند.

تعداد دانشجو
۱,۰۸۰
مدت دوره
۲۲ : ۴۴ : ۳۳
امتیاز (۱۰ نفر)
۵ از ۵
بارگذاری شده
% ۱۰۰